Dienstregeling EBS 2014 teleurstellend

16 oktober 2013

Dienstregeling EBS 2014 teleurstellend

Busmaatschappij EBS presenteerde gisterenavond in het gemeentehuis de nieuwe dienstregeling 2014. Over een paar maanden gaat deze in en verdwijnt de bus uit de Korte Fuutstraat. Bewoners van de Fuutstraat waren aanwezig om de wethouder hiervoor te bedanken. Op andere gebieden blijkt de nieuwe dienstregeling een grote teleurstelling. Er wordt fors bezuinigd op snelbus 124, waardoor Landsmeer Oost straks vanuit Amsterdam alleen nog met de 125 te bereiken is.

Ami Gest: "Voor de zomer hebben we actie gevoerd om bus 124 uit de Korte Fuutstraat en terug op de halte Goudpluvier te krijgen. Dat de bus nu uit de Korte Fuutstraat verdwijnt is een overwinning en toont aan dat actievoeren zin heeft. Dat EBS er nu voor kiest om de 124 vanuit Amsterdam de hele wijk over te laten slaan is onbegrijpelijk. Dit is een tegenslag, maar we laten ons niet uit het veld slaan! We blijven ons inzetten om de bus terug in de wijk te krijgen."

Ami Gest heeft verantwoordelijk wethouder Hienkens een Rapport van Aanbevelingen overhandigd waarin alternatieven voor de busroute door Landsmeer zijn uitgewerkt. Er moet een oplossing komen voor de jarenlange problemen bij de begin- en eindhalte op de Varenstraat. Bewoners hebben er recht op dat na jaren blokkades van parkerende bussen in de straat en levensgevaarlijke verkeerssituaties de eindhalte eindelijk buiten bewoond gebied op de Scheepsbouwersweg wordt geplaatst.

Verder staan in het rapport mogelijkheden uitgewerkt om de bussen op alle straten naast de Dorpsstraat in één richting te laten rijden. Dit zorgt voor een slimme ontlasting van de Tormentilstraat, Zultestraat, Aalscholverstraat en Raadhuisstraat, waar een wildgroei aan busbewegingen vooral rond de verkeersdrempels een aanslag is op de kwaliteit van leven van omwonenden. Trillingen, geluidsoverlast en uitlaatgassen zijn deze mensen een doorn in het oog. Met de alternatieven van de SP kan door het gelijktijdig laten brengen en halen van passagiers het aantal busbewegingen door het oude dorp worden gehalveerd, zonder dat dit ten koste gaat van de dienstverlening aan de reizigers.

Klik hier voor het volledige Rapport van Aanbevelingen

Klik hier voor meer informatie over Terug Met Die Bus