SP: zorgen om woonlasten Zaanse huurders

23 oktober 2013

SP: zorgen om woonlasten Zaanse huurders

Patrick ZoomermeijerDe SP-fractie heeft vragen gesteld aan het college van B&W om duidelijkheid te krijgen over de situatie waarin Zaanse huurders verkeren. De SP wil weten hoeveel huurders meer aan woonlasten kwijt zijn, dan volgens de normen aanvaardbaar is. Onderzoek bevestigt dat steeds meer huurders meer kwijt zijn aan woonlasten (huur, energie, gemeentelijke heffingen), dan zij op grond van hun inkomen aan kunnen.

Huurexplosie

Fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer: "De SP maakt zich zorgen over de huurexplosie. De huren stijgen door de maatregelen van het kabinet, daardoor komen Zaanse huurders in de knel. En in Zaanstad wonen relatief veel mensen in sociale huurwoningen, dus dit probleem raakt mogelijk duizenden Zaankanters. De SP wil voorkomen dat steeds meer huurders in armoede leven. Dat doen wij door te strijden voor betaalbare woningen."

Uit het rapport “Doelgroepen en woonlasten 2.0” (PDF) van Bureau RIGO naar de betaalbaarheid van de Bossche sociale huursector van eerder deze maand blijkt dat ruim een op de drie huurders van woningcorporaties in 2018 onder de armoedegrens zakt als er geen maatregelen genomen worden. Zo betaald 26% van de huurders daar meer aan woonlasten dan de NIBUD-norm van 37% van het inkomen, de zogenaande woonquote. Ook in andere regio’s worden de onderzoeksresultaten bevestigd.

De oorzaak ligt in een combinatie van stijgende huren, lokale lasten en energiekosten, een groeiende groep werklozen, een daling van de huurtoeslag en een afname van het aantal goedkope huurwoningen. Uit het onderzoek blijkt dat een toenemend aantal huurders meer aan woonlasten kwijt is per maand, dan zij zich op grond van hun inkomen kunnen veroorloven. Steeds meer mensen leven in armoede is de conclusie.

Vragen aan college

1. Hoe verhouden de huidige woonlasten van Zaanse huurders zich tot hun inkomen?

2. Het NIBUD hanteert de zogenaamde woonquote. Deze woonquote is het percentage dat een huurder kwijt is aan woonlasten ten opzichte van zijn totale inkomen. Is uw antwoord op vraag 1 in overeenstemming met deze woonquote?

3. Hoe verhoudt zich de huidige situatie tot de cijfers uit het recente verleden?

4. Wat zijn de te verwachten ontwikkelingen in de nabije toekomst?

5. Bent u bereid om lokaal oplossingen te zoeken voor de huurders die nu al in de knel zitten, bijvoorbeeld samen met de in Zaanstad actieve woningcorporaties?

6. Is het college bereid zich aan te sluiten bij de petitie die door de gemeente Den Bosch en woningbouwcorporaties wordt aangeboden aan minister Blok? Zo nee, waarom niet?

Daarnaast heeft de SP nog een vraag die verband houdt met de voorgaande vragen, maar specifiek gericht is op gevolgen van de extra huurverhoging die wordt doorberekend aan Zaanse huurders van corporatiewoningen op grond van de 'verhuurdersheffing'. Wettelijk is vastgelegd dat de verhuurdersheffing niet tot gevolg mag hebben dat sociale huurwoningen geliberaliseerd worden.

Blokbelasting

7. Hebben zich in de periode vanaf 1 juli 2013 tot nu problemen voorgedaan als gevolg van de deze verhuurdersheffing, voorzover bij het college bekend? Zijn er woningen geliberaliseerd, zijn er betalingsproblemen huurders? Zo ja, hoe worden/zijn deze problemen opgelost?