h

Dualisme, de rekenkamer, de WWB en vechten tegen de bierkaai

21 december 2013

Dualisme, de rekenkamer, de WWB en vechten tegen de bierkaai

De gemeentepolitiek berust sinds 2002 op een duaal stelsel, de wethouders (het bestuur) zijn geen onderdeel meer van de gemeenteraad (de volksvertegenwoordiging). Idealiter hoort daarbij dat de volksvertegenwoordiging, ook de coalitiepartijen, zich kritisch en onafhankelijk opstellen jegens het college.

Ook sinds 2002 werd de controlerende functie van de raad verder versterkt met de invoering van een gemeentelijke rekenkamer alle gemeenten. De gemeentewet geeft een lokale rekenkamer alle bevoegdheden om informatie op te vragen die zij nodig acht. In de regel wordt eerst de ambtelijke organisatie om informatie gevraagd. Als dat verzoek niet wordt gehonoreerd, zal een rekenkamer zich in de regel wenden tot het college en de gemeenteraad.

 

Rekenkamerrapport

In de voorronde van de gemeenteraad van 17 december 2013 was een rekenkameronderzoek naar het WWB- beleid in Wormerland (en Oostzaan) aan de orde. Voor het onderzoek werd door de beide rekenkamercommissies opdracht gegeven aan een extern bureau. Het rekenkamerrapport was vernietigend, zowel voor de gemeenteraad als voor het college.

In het rekenkamerrapport werd vermeld dat in de periode 2003- 2012 het aantal klanten in de bijstand gestegen was met maar liefst 65%. Waar de rekenkamer deze cijfers vandaan heeft én of de rekenkamer de cijfers goed geïnterpreteerd heeft blijft duister. Het college komt na een zorgvuldig intern onderzoek aan een bestandstoename in dezelfde periode van 16%, namelijk van 160 klanten naar 185 klanten. Dat is ongeveer gelijk aan de landelijk gemiddelde stijging van 15%.

In de periode 2007- 2012 werd een toename van de bestandsomvang van 47% gemeten. Dit is volgens het college een correcte meting. De grootste bestandstoename in deze periode was in 2009, toen het vorige college in Wormerland nog de scepter zwaaide. In 2009 was er een toename van maar liefst 25%. Uiteraard kunnen wij wethouder Peter Roos (GroenLinks) deze bestandstoename niet verwijten. Deze toename is te wijten aan externe factoren, daar kan een college niets aan doen. Bij het aantreden van het huidige college, in 2010, nam het bestand aan bijstandsgerechtigden weer af met 2%.

 

Reïntegratie

Ruim 9 procent van de bijstandsontvangers in Nederland van eind 2010, vond in 2011 een baan (cijfers CBS). In Wormerland hadden eind 2010 15 van de 155 bijstandsontvangers een baan gevonden, dat is bijna 10%. In 2010 was de reïntegratieprestatie van de gemeente Wormerland dus volstrekt gelijk aan de landelijke prestatie. Het CBS stelt verder dat de mate waarin bijstandontvangers werk vinden deels samenhangt met inspanningen van gemeenten. Het hangt echter ook af van de vraag naar arbeid in de regio en de mate waarin de bijstandontvanger kansrijk is op de arbeidsmarkt. Heeft een gemeente relatief veel mensen die al lang in de bijstand zitten, dan zal de uitstroom naar werk doorgaans kleiner zijn.
In Wormerland is sedert ongeveer twee maanden een proef gaande met een speciaal daarvoor vrijgemaakte reïntegratieconsulent. Doel is uiteraard om meer mensen in de bijstand geschikt te maken voor de arbeidsmarkt. De SP is van mening dat het college hiermee een goede zet heeft gedaan.

 

SP-fractie

De gemeenteraad krijgt er van de rekenkamer ook van langs. De gemeenteraad heeft te weinig gecontroleerd volgens de rekenkamer. De SP- fractie is van mening dat zij niet te weinig gecontroleerd heeft. Immers, de fractie werd jaarlijks door het college middels de P&C- cyclus op de hoogte gehouden van de bestandstoe- en afname. Ook was de SP- fractie ervan op de hoogte dat de WWB- toename een financieel risico is voor de gemeente Wormerland, net als voor alle andere gemeenten. De economische crisis doet ons de das om en het is niet de verwachting dat er in de nabije toekomst veel meer mensen vanuit de bijstand een baan zullen vinden, ondanks het onmenselijk beleid van Jetta Klijnsma (PvdA) dat eraan lijkt te komen.
Ook vindt de SP- fractie dat zij voldoende aan kaderstelling heeft gedaan. In 2012 werden zeven verordeningen vastgesteld en in 2013 werden drie verordeningen en drie beleidsstukken vastgesteld. De inhoud van deze stukken was prima en geheel naar wens van de SP- fractie (het landelijk asociaal beleid daargelaten). Op alle vragen van de SP- fractie met betrekking tot het sociaal beleid van de gemeente werd altijd goed antwoord gegeven.

 

Dualisme

Wat wij met het bovenstaande willen zeggen? Wij willen zeggen dat het college in de afgelopen periode, voor zover dit mogelijk was, een uitstekend sociaal beleid heeft gevoerd. De positie van de bijstandsgerechtigden in Wormerland is verbeterd, de arbeidsmarkt helaas niet. Ook willen wij hiermee weer een heel klein beetje aantonen dat bij de huidige oppositiepartijen het dualisme slechts bestaat omdat zij in de oppositie zitten. Toen de betreffende partijen nog verenigd waren in de coalitie- plus (van april 2006 tot maart 2010) hebben zij zich niet dualistisch opgesteld, maar hebben braaf het collegebeleid gevolgd en hierover geen vragen gesteld.

Afdelingsbestuur SP-Wormerland

U bent hier