Het recht van de eenling

1 december 2013

Het recht van de eenling

In het Aktiefkrantje van 1 december 2013 mag Wout van Aalst het woord doen. Hij vindt de SP hélemaal niets, maar dat vond hij eerder ook al. Waar wringt de schoen?

De SP houdt vast aan de plannen waarvoor zij haar nek uitgestoken en getekend heeft. Dit betekent dat er een nieuwe Zaanbrug gebouwd moet worden. Voor de bouw van de Zaanbrug zijn afspraken gemaakt met de gemeente Zaanstad en de provincie Noord- Holland. De afspraken houden in dat er een Zaanbrug gebouwd wordt op de huidige locatie. Dat gaat de gemeente Wormerland rond de vijf miljoen euro kosten. Ook worden er nog kosten gedragen door de provincie en de gemeente Zaanstad. Een dure brug, dus.

Al geruime tijd promoot de heer Wout van Aalst zijn ideeën via diverse media. In de gemeenteraad kan hij zijn ideeën niet meer slijten, hij is uit de lokale partij VLW gestapt. Krijgt hij gehoor bij de Wormerlandse bevolking? Geen idee. Feit is dat de variant die de heer Van Aalst bepleit, namelijk de brug op een andere locatie, waarschijnlijk zeer veel duurder zal zijn dan de oplossing de Zaanbrug op de huidige locatie te bouwen. En meer dan het geld dat daarvoor opzijgelegd is, kan de gemeente niet uitgeven. Dat zou ten koste moeten gaan van de uitgaven in het kader van de Wmo of de WWB, het onderhoud van de straten en het groen en het ophalen van het vuilnis. Óf de OZB en de hondenbelasting moeten fors omhoog.Dat zal geen enkele inwoner van Wormerland de heer Van Aalst in dank afnemen.

Wel zijn we benieuwd wat het eenzaam roeptoeteren van de heer Van Aalst oplevert. Hij vraagt de inwoners: "Beste inwoners van Wormerland, wilt u - net als ik - het tij keren en de gemeente duidelijk maken dat terugkomen op een slecht besluit geen schande is, laat dan uw stem horen. Bel, schrijf, e- mail of spreek persoonlijk gemeenteraadsleden aan". De SP- fractie is hartstikke benieuwd wat er binnenkomt na de oproep van de heer Van Aalst. Wij zullen alle reacties aan ons adres zorgvuldig behandelen, hetgeen overigens niet betekent dat ieder die naar ons toe reageert ook gelijk krijgt.

De SP heeft een behoorlijk deel van de Wormerlandse inwoners achter zich staan. Dat is te verklaren uit de verkiezingsuitslag van alweer bijna vier jaar geleden. Ook heeft de SP een coalitieakkoord met Liberaal Wormerland waarin afspraken staan die nagekomen moeten worden. En tenslotte is er nog het gezond verstand dat zegt dat een Zaanbrug op een andere plaats voor de gemeente Wormerland onbetaalbaar is. De heer Van Aalst, voor wiens volhardendheid wij overigens veel respect hebben, staat - tenzij het tegendeel bewezen wordt - met zijn mening alleen.

Nu afzien van de Zaanbrug omdat de heer Van Aalst dit zegt, is hetzelfde als afzien van de MFA omdat de PvdA dit zegt.

Soms zegeviert de eenling. Vaker niet dan wel, overigens.

Afdelingsbestuur SP Wormerland