'Er is geen reden om de economie op te offeren aan het altaar van de drie procent'

2 januari 2014

De Grote Leugen, herhaal hem vaak genoeg en het wordt vanzelf waarheid. De Grote Leugen van onze tijd is volgens Jesse Frederik een subtiele leugen, het is de schijn van redelijkheid die er heerst rondom deze economische crisis. De Grote Leugen van onze tijd is de absurde kosten-batenanalyse die onze beleids­makers loslaten op deze crisis. De regering vindt, hoewel het nooit zo cru wordt gesteld, het terugbrengen van het begrotingstekort en de staatsschuld eigenlijk belangrijker dan het terugbrengen van de werkloosheid en de leegstand.

Dat werkloosheid kosten met zich meebrengt die bijna alle micro- en macro-economische kosten overtreffen lijkt in alle gewichtige discussie vergeten. Als iemand die eerst zinvol werk deed werkloos op de bank zit, treedt er een economisch verlies op. Een berekening op de achterkant van een sigarendoos: sinds 2008 heeft Nederland grofweg vierhonderdduizend meer werklozen. Stel dat al deze werklozen weer werk zouden krijgen en evenveel toevoegen als de gemiddelde arbeidsproductiviteit, dan zou het bbp in één klap met 26,9 miljard euro toenemen. Een enorm bedrag.

Lees vooral verder op de kritische website Follow The Money

Het eerste deel van dit stuk publiceren we als tegengif tegen leugens of verdraaiingen in de media of door rechtse politici.