Onze democratie is een gebrekkige democratie

19 januari 2014

Onze democratie is een gebrekkige democratie

Van volwaardige democratie kan pas sprake zijn als deze zich niet beperkt tot het domein van de politiek. Ook de economie moet aan democratische controle worden onderworpen en dat is precies waar het veel betogers tegen de globalisering om gaat, stelt Geert Reuten.

Maar voor economische vrijheid zou een uitwerking in economische democratie niet nodig zijn. Dat is merkwaardig. Consequent democratisch zou zijn als werknemers en consumenten ook de bestuurders van bedrijven zouden kiezen; ze ook zou controleren; ook hun salaris zou vaststellen; en ze ook zou kunnen afzetten als ze hun werk niet goed doen.

Maar wat is de realiteit? Net als dat vroeger voor de politiek gold, benoemen bestuurders van bedrijven zélf hun opvolgers; en zij maken uit wát en hoé er geproduceerd wordt. Onze democratie is dus een gebrekkige democratie. De huidige economische heersers zijn goed vergelijkbaar met de politieke heersers uit de 19de eeuw: zij hielden politieke democratie voor een illusie.