Stemmen of thuisblijven

28 januari 2014

Stemmen of thuisblijven

“Kiezer dreigt thuis te blijven bij raadsverkiezingen”, kopten de kranten twee dagen geleden. Maurice de Hond verwacht dat er meer dan 50% van de kiezers weg zal blijven bij de stembus. Voor al die politieke partijen en raadsleden, die de afgelopen vier jaar met tomeloze inzet hebben gewerkt aan de publieke zaak, is dat een reusachtige domper.

We weten het nu zo langzamerhand wel. Raadsleden kleven aan het pluche en zijn zakkenvullers. Eigenlijk doen zij helemaal niets productiefs, behalve zo nu en dan een consumptie uit de neus nemen. Dit soort literatuur krijgen wij dagelijks te lezen via commentaren van lezers van kranten die blijkbaar van het werk en de inspanningen van een gemeenteraadslid geen flauwe notie hebben. Gemeenteraadsleden leveren namelijk over het algemeen een grote inspanning en die wordt nog groter naarmate de rijksoverheid meer taken naar gemeenten verschuift.

Natuurlijk zijn er politieke partijen die verkiezingsbeloften schenden. Het is logisch dat de kiezer daardoor thuisblijft. De kiezer wil zich niet vereenzelvigen met politici die hun beloften niet nakomen. In de landelijke politiek is het op dit moment heel duidelijk. Beloften van meer werk en een meer sociale samenleving zijn duidelijk niet nagekomen, net zoals de belofte de samenleving te vergroenen. Het lijkt erop dat Nederland een land wordt van ‘ieder voor zich’ in plaats van een land waarin de overheid ervoor zorgt dat wij allen recht hebben op een gelijk deel van de koek.

De SP in Wormerland is zijn verkiezingsbeloften nagekomen. Wormerland is een sociale gemeente gebleven, de voorzieningen zijn op de een of andere manier allemaal in stand gehouden en we zijn – langzaam – op weg naar een energieneutrale gemeente. De raadsleden hebben zich stuk voor stuk maximaal ingezet en hebben zelfs het initiatief genomen om de samenleving in Wormerland ten goede te veranderen.

Als de SP in Wormerland van u – de kiezer – opnieuw coalitieverantwoordelijkheid mag dragen, zal de SP zich ook de komende vier jaar weer inspannen om alle ‘beloften’ uit het verkiezingsprogramma ‘Tegen de stroom in’ waar te maken. Daar kunt u op rekenen.

Dus, blijf niet thuis, maar kom naar het stembureau en kies SP. Of het nu stormt of dat de regen met bakken uit de lucht komt, het is het altijd waard om SP te gaan stemmen. Kunt u, bijvoorbeeld wegens ziekte, vakantie of andere hindernissen niet komen, dan zijn uw politieke vertegenwoordigers altijd bereid via machtiging voor u te gaan stemmen of u zelfs op te halen.

Doen hoor! De SP moet groot en sterk blijven in Wormerland!

Afdelingsbestuur SP Wormerland