Een tik op een uitgestoken hand

16 februari 2014

Een tik op een uitgestoken hand

Twee maal werd er in de voorronden van de gemeenteraad van Wormerland uitgebreid gesproken over het rekenkamerrapport inzake de WWB in Wormerland. Al vanaf de eerste behandeling werd duidelijk dat door het externe bureau, dat door de rekenkamercommissie werd ingeschakeld, de verkeerde cijfers werden gehanteerd. Ook werden aanbevelingen gedaan die - omdat het onderzoek berustte op verkeerde aannames - overbodig waren. We schreven er al enkele malen een artikeltje op deze website over.

Het begon natuurlijk al helemaal verkeerd met het artikeltje in Binnenlands Bestuur van 27 november 2013 met als kop: “Gemeenteraden hebben zicht noch grip op uitvoering bijstand”. In dit artikeltje herkende de SP fractie zich helemaal niet. De fractie deed onderzoek en stelde schriftelijke vragen. Ook de fractie van GroenLinks stelde vragen. Door het eigen onderzoekje en de antwoorden op de vragen werd de SP gesterkt in de opvatting dat het onderzoek berustte op verkeerde aannames.
De rekenkamer zocht nog meerdere malen de publiciteit om het niet geheel juiste rapport kracht bij te zetten. Dat is jammer, want een rekenkamer behoort een waardevol instrument van de gemeenteraad te zijn die met een goed onderzoek problemen blootlegt en goede aanbevelingen ter verbetering doet. Een goed uitgevoerd rekenkameronderzoek wordt altijd zeer gewaardeerd door gemeenteraden en de aanbevelingen uit zo'n rapport worden bijna altijd opgevolgd. Als het rapport juist was geweest, had de SP fractie de aanbevelingen zeker ter harte genomen.
Het is belangrijk dat er een rekenkamer is. Het is voor een gemeenteraad ook belangrijk goede aanbevelingen op te kunnen volgen. En het is voor coalitiepartijen belangrijk om oppositiepartijen de hand te kunnen reiken, want de tegenstanders van nu kunnen de vrienden van morgen zijn.
De SP bood de rekenkamer een uitgestoken hand door middel van een amendement. De tekst hiervan was reeds vele dagen voor de stemming over het rekenkamerrapport in omloop. Over cijfers werd niet meer gesproken, een aantal aanbevelingen werden hierin zonder discussie aangenomen. Een extern lid van de rekenkamercommissie zocht daarop - alhoewel hij bekend was met de tekst van het verzoenende amendement - nogmaals de negatieve publiciteit. Op de uitgestoken hand van de SP fractie werd een forse tik uitgedeeld. De SP fractie trok daarop in de vergadering van de voorronde Algemene Zaken, voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering, het amendement in.
Het vervolg is bekend. De gemeenteraad in meerderheid verwierp in de gemeenteraadsvergadering van 11 februari 2014 het rekenkamerrapport en de daarop volgende aanbevelingen.

Afdelingsbestuur SP Wormerland

Zie ook: https://wormerland.sp.nl/nieuws/2014/01/volstrekt-normaal