Op de barricaden voor de zorg

27 februari 2014

Op de barricaden voor de zorg

De informatieavond over de veranderingen in de zorg als gevolg van de decentralisatie, die op vrijdag 22 februari in Serah Artisan in Zaandam plaatsgevonden heeft, was een groot succes. Nine Kooiman, Tweede Kamerlid SP (Jeugdzorg), en Sonja van Elmpt, raadslid SP (woordvoerder zorg) in Zaanstad, hielden twee heldere toespraken waarin de toekomst van de zorg in landelijk en gemeentelijk perspectief geplaatst werd.

Verslag door Gabriella Molica, foto's Jan van Keulen

Beide sprekers werden beluisterd door ongeveer veertig mensen die met veel interesse de verhalen volgden om vervolgens beide sprekers met veel vragen te bestoken.
Onder de aanwezigen bevonden zich medewerkers van de GGZ Zaanstad, medewerkers uit de Thuiszorg en Zorg hier in Zaanstad werkzaam, leden van de locale SP, vertegenwoordigers van de locale politieke partijen zoals D66 en GroenLinks, de voorzitster van de stichting Perspektief en ook andere mensen die meer over het onderwerp wilden weten.

Na de pauze had Sonja van Elmpt een verrassing voor de aanwezigen in petto.

Ze presenteerde eerst vijf stellingen waarop de mensen konden stemmen en indien nodig discussiƫren. Met als klap op de vuurpijl het moment waarop zij haar lied over de zorg presenteerde.

Het liedje werd gezongen op een van de aria's uit de musical Les Miserables. Een lied dat op het toneel op de barricades in Parijs gezongen wordt. De tekst geschreven door Sonja van Elmpt was een duidelijke oproep om het voorbeeld van de musical te volgen en op de barricades te gaan staan om de Zorg te verdedigen.
Deze geslaagde avond liet weer zien hoe belangrijk het is om de bevolking te informeren over wat er onvermijdelijk in de zorg zal veranderen en wat voor gevolgen dat zal hebben niet alleen voor de klanten/gebruikers van de zorg in alle mogelijke vormen maar ook voor de medewerkers.

De decentralisatie in de zorg is nog steeds een ondoorgrondelijk proces waarvan wij niet weten wat voor gedrocht het zal produceren. Wel weten wij dat het een gedrocht zal zijn.

Er wordt al lang geklaagd over de effectiviteit van de nieuwe wet en over het feit dat het uiteindelijk meer zal kosten dan wat het aan baten zal opleveren. Het nuchtere land dat ik kende zal langzaam maar zeker een kopie worden van het Amerikaanse zorgsysteem. Niet de zorg naar mensen toe maar de winst zal centraal op de agenda staan. Met alle gevolgen van dien.

Hogere premies, minder zorg op maat en schralere basis-zorgpakketten. Een tweedelige maatschappij met een simpele basisregel: winners en losers.

Als wij dat niet willen, rest ons niets anders dan zoals in het lied van ons fractielid Sonja van Elmpt, op de barricades te gaan staan en duidelijk ons nee te laten horen!

Verder lezen?