Wat maak je ervan?

18 februari 2014

Wat maak je ervan?

Frans Stoop, nieuw VVD- lid, is sinds kort de lijstduwer van de VVD Wormerland. Leuk. Wat wil Frans? We kunnen dit lezen op de website Politiek 24x7, die blijkbaar een propagandamiddel voor alle partijen is, maar waar VVD kandidaten wel verdacht vaak hun gedachtegoed ten tonele voeren.

Het doel van Frans is: "om van Wormerland een veilige, duurzaam bestuurde, gemeente te maken die een groene regio kan vormen tussen de steden Amsterdam, Purmerend en Zaanstad in. Een plek waar bewoners en bezoekers zich goed kunnen voelen. Kortom: een groene oase aan de Zaan met veel recreatieve mogelijkheden en heerlijke natuur. En daardoor, een bloeiende economie."
Wormerland is al veilig. De misdaadcijfers in de gemeente Wormerland liggen onder het landelijk gemiddelde.
Wormerland is duurzaam bestuurd. De burgemeester is over de helft van zijn tweede bestuurstermijn. Het college heeft de volledige vier jaar goed gefunctioneerd. Ook de raadsleden in de gemeente Wormerland zitten er met z'n allen al bijna vier jaar. De financiƫn werden door de provincie als 'goed' beoordeeld.
Wormerland is al een groene regio tussen de steden Amsterdam, Purmerend en Zaanstad. Het wereldberoemde natuurgebied Wormer- en Jisperveld en de groene omgeving in de Wijde- en Engewormer zorgen daarvoor.
Of alle bewoners zich goed voelen weten we natuurlijk niet, maar Wormerland scoort behoorlijk hoog op de uitvoering van de Wmo en in het tweejaarlijks onderzoek 'Waar staat je gemeente' scoort Wormerland ook steeds hoger.
Een groene oase aan de Zaan zou je Wormerland zeker kunnen noemen, alhoewel de Zaanoever grotendeels wordt gedomineerd door de Wormerlandse monumenten, het industrieel erfgoed.
Recreatieve mogelijkheden zijn er nu al in overvloed. In Wormerland kan men te voet, in een bootje en op de fiets genieten van de groene open ruimte om zich heen. Wormerland moet echter uitkijken dat er geen grootschalige recreatiemogelijkheden komen. Dat zou de doodsteek zijn voor de natuur, waar we juist met z'n allen zo van genieten.
En de bloeiende economie? In Wormerland zijn een aantal grote en heel veel kleine bedrijven. Daar zal het dus niet aan liggen. Voor de economie zijn we echter afhankelijk van het landelijk beleid van VVD en PvdA. En die willen alleen maar bezuinigen, niet investeren. Door bedrijfssluitingen en ontslagen loopt de werkloosheid tot ongekende hoogte op en zijn er steeds meer mensen die voor hun karig inkomen van een bijstandsuitkering afhankelijk zijn. Misschien kunnen Frans Stoop en de zijnen eens een goed gesprek hebben met hun politieke leidslieden in Den Haag?
De bloeiende economie wil de SP Wormerland ook wel. Verder wil Frans van Wormerland iets maken dat Wormerland al is. Een gemeente die veilig is en duurzaam bestuurd en die een groene regio is tussen Amsterdam, Purmerend en Zaanstad. Een plek waar bewoners en bezoekers zich goed kunnen voelen, met veel recreatieve mogelijkheden en een heerlijke natuur.
Als Frans nu had gezegd dat hij dit alles zou willen behouden, dan had hij precies gewild wat elke andere politieke partij in Wormerland wil. Elke inwoner van Wormerland niet uitgezonderd.
Nu is het relaas van Frans weer loze VVD verkiezingspraat. 't Is maar wat je er van maakt.

Afdelingsbestuur SP Wormerland