De VVD, de ganzen, de boeren en de jagerslobby

2 maart 2014

De VVD, de ganzen, de boeren en de jagerslobby

't Is over met de gebroken beloften van de VVD werd op 1 maart 2014 in het journaal verteld. De VVD gaat de hardwerkende Nederlanders dus geen € 1.000,- per persoon meer beloven. Voor de harde werkers is er dus geen reden meer om VVD te gaan stemmen, voor de mensen die een uitkering krijgen - en overigens vaak niet minder hard werken - was er al geen reden om VVD te stemmen.
PDF icon sp_zaanstad_verkiezingsprogramma_2010_2014.pdf

Doet de VVD dan nooit meer een belofte? Geloven er nog mensen in de VVD? Deze vraag hield ons de afgelopen dagen bezig. Vooral omdat er in de raadsvergadering van 4 maart 2014 door de VVD een 'motie vreemd' zal worden ingediend die blijkbaar een belofte aan boeren en/of jagers moet inlossen.

Ganzenakkoord

Even terug in de tijd. Op 2 december 2013 is het Ganzenakkoord vervallen inclusief alle daarbij behorende afspraken. Nadat het akkoord van tafel was, zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) dat elke provincie nu zelf maar ganzenbeleid moest vaststellen. Ofschoon gedeputeerde Jaap Bond een spoedig nieuw overleg voorstelde, lijkt het er nog niet van gekomen te zijn.
Jagen en schadebestrijding gaan dus vooralsnog als vanouds. Het beleid ligt bij de provincies en voor zowel jacht als schadebestrijding zijn strikte regels. In de Flora- en faunawet wordt bij de jacht rekening gehouden met het in stand houden van diersoorten.

Jacht

Jacht is op een zeer beperkt aantal inheemse diersoorten toegestaan. Jacht op andere diersoorten of jagen buiten de vastgestelde periode mag alleen in het kader van populatiebeheer en schadebestrijding. Bij bijzondere weersomstandigheden heeft de provincie de bevoegdheid de jacht te sluiten.
Jagers zijn lokaal verenigd in Wildbeheereenheden en mogen tijdens het jachtseizoen de wildsoorten konijn, haas, fazant, wilde eend en houtduif doden (dus niet de gans). De jachtuitoefening en controle hierop zijn een bevoegdheid van de Rijksoverheid (ministerie van Economische Zaken). Beschermde diersoorten mogen alleen met een vrijstelling, ontheffing of aanwijzing van de provincie worden bestreden in het kader van beheer en schadebestrijding.
Via de politie kan, onder voorwaarden, een jachtakte verkregen worden. Eén van de voorwaarden is een jachtveld van ten minste veertig hectare. Boeren en andere landeigenaren kunnen de jager een jachtveld van die grootte verhuren. Daartoe zijn er privaatrechtelijke jachthuurovereenkomsten.

Loze beloften VVD

De rol van de gemeenten in het jacht- en schadebestrijdingsgebeuren is uiterst beperkt. Blijkbaar heeft de fractie van de VVD in Provinciale Staten niets bereikt. Of wil de VVD in Wormerland weer scoren met loze beloften. Volgens de motie wil de VVD in Wormerland dat het college van B en W op korte termijn stappen onderneemt richting Provincie Noord Holland om een spoedige reductie van de overtollige populatie ganzen te realiseren.
Het college van Wormerland moet van de VVD met opgestoken zeil naar de provincie toe om, ....oeps...... , wat te doen eigenlijk? Dit roept bij de SP weer een reactie van verbaasd opgetrokken wenkbrauwen en huh- geluiden op. Aan wie zou de VVD een belofte gedaan hebben die de VVD niet kan nakomen? Aan de boeren? Aan de jagers? Tja, je moet je stemmers toch érgens vandaan halen.
De landelijke VVD mag met de trend van gebroken beloften gebroken hebben, de Wormerlandse VVD heeft de loze beloften nog hoog in het vaandel.

Afdelingsbestuur SP Wormerland