Geen debat in de gemeenteraad over sluiting Palmboom en andere wijksteunpunten

10 maart 2014

Geen debat in de gemeenteraad over sluiting Palmboom en andere wijksteunpunten

Carla SchuddeboomIedereen die het nieuws een beetje volgt weet nu zo langzamerhand wel dat er vanuit Den Haag enorme bezuinigingen op de gemeenten en hun inwoners afkomen. In 2015 worden die pas in hun volle omvang voelbaar, maar ze werpen hun schaduwen nu al vooruit. Eén van die schaduwen is over de wijksteunpunten gevallen, waarvan de Palmboom in Krommenie er eentje is. Zij vervullen al jaren een heel belangrijke functie voor ouderen, als ontmoetingspunt en onderdak voor vele sociale en culturele activiteiten. Maar ja... er moet bezuinigd worden, zoals sommige partijen vol overgave rondbazuinen.

Door Carla Schuddeboom, steunfractielid

En zo gebeurde het dat de SMD en Welsaen, die de bridge- en de bingoavonden, het bewegen voor ouderen en de Tai Chi (héél belangrijk, ook volgens diezelfde partijen) organiseerden, te horen kregen dat hun subsidies worden afgebouwd. Zij zeiden verder niets en hingen op een gegeven moment briefjes op in de Palmboom, in Lambert Melisz en in die andere steunpunten, met daarop: 'Wij gaan per 1 maart dicht'.

Hoe de gemeenteraad zichzelf monddood maakte

De dames en heren die al jaren voor het beheer en voor de koffie zorgen gingen vervolgens met grote haast op zoek naar ander onderdak. Maar dat is niet altijd zomaar te vinden in de buurt. Sommigen, o.a. van de Palmboom, kregen tijdens een wijkvergadering van een duur, door de gemeente ingehuurd, bureau ( 'de Wijkplaats') te horen dat zij heel snel moesten zorgen voor een plan, een stichting, een bestuur, geld en sponsors om het steunpunt zelf voort te zetten. Anders was het eigenlijk ook hun eigen schuld dat het dicht zou moeten, zo werden hun met een vrolijke lach uitgelegd door deze herauten van de participatiemaatschappij. De toegesprokenen gingen dapper, maar ook licht verbijsterd, in gesprek met het Sociale Wijk Team. Dat overigens geen geld heeft voor dit soort activiteiten, ook al moeten zij daar volgens wethouder Noom wel voor zorgen.

De datum van 1 maart is intussen verstreken en naar verluidt zijn er al een paar wijksteunpunten gesloten, o.a. Parkzicht. Voor anderen, o.a. de Palmboom en de recreatiezaal van Lambert Melisz, is de sluitingsdatum verschoven naar 1 juli. Voor hen is er misschien nog redding mogelijk, maar dan moet er wel snel iets gebeuren. Want dat er op 1 juli al goed draaiende organisaties met budgetten voor dit soort wijkactiviteiten op poten zijn gezet is natuurlijk een hersenschim. Kijk maar naar de verzelfstandigde buurthuizen, die ondanks financiële steun van de wooncorporaties en keihard werken door vrijwilligers in zes jaar hun rekeningen nog steeds niet sluitend hebben gekregen.

2 moties om sluiting te voorkomen

Om de dreigende sluiting van de nog bestaande steunpunten te voorkomen dienden een aantal partijen voor de laatste raadsvergadering 6 maart voor de verkiezingen afgelopen donderdag twee moties in. POV, DZ, PvdIJ, PB, ZIP en SP drongen er bij het nieuwe college alvast op aan om ervoor te zorgen dat de recreatiezaal van Lambert Melisz na 1 juli open zou blijven. SP en Groenlinks dienden daar bovenop nog een motie in om alle wijksteunpunten voorlopig open te houden, totdat er samen met de sociale wijkteams bereikbare alternatieven gevonden zouden zijn.

Maar bovengenoemde partijen waren werkelijk met stomheid geslagen toen daar ineens de heer Verschuren van het Christen Democratisch Appèl opstond, voor een appèl. Dit was nu al de dertiende motie dit jaar die los van de vast gestelde agenda werd ingediend, riep hij verontwaardigd. Het was volgens de fractievoorzitter van deze partij, die al vier jaar onzichtbaar het collegebeleid volgt en nog nooit met een eigen initiatief is gekomen, geen wonder dat er zo'n lage opkomst wordt verwacht bij de verkiezingen. En hij vermaande de indieners op om hun moties weer in te trekken, wat deze natuurlijk niet deden (Stelt u zich voor, 's morgens aan een Zaanse ontbijttafel, vader leest de krant en roept ineens: Vrouw, nou hebben die partijen alweer een motie ingediend! Het moet toch niet gekker worden, dat is al de dertiende keer dit jaar! Waarop zijn vrouw: 'Weet je wat wij gaan doen, vader? Wij gaan dit jaar niet stemmen. Dat zal ze leren!')

Alsof dit nog niet erg genoeg was stond daarop Ruud Pauw van Rosa op licht verwijtende toon te vertellen dat het college was verzocht geen controversiële onderwerpen meer voor te leggen aan de raad, in verband met de verkiezingen. En dat de partijen dat dan zelf ook niet moesten doen, volgens hem. Rosa, de partij die zo trots is op haar vele moties en amendementen, maar die aan het eind van een kritisch debat toch steeds weer voor de collegeplannen stemt, met inbegrip van alle bezuinigingen die daarin worden aangekondigd.

Waarop de raad met 20 stemmen vòòr (een controversieel te noemen meerderheid van 1 stem) besloot om de moties niet in behandeling te nemen. En zo kon het gebeuren dat er over de sluiting van de wijksteunpunten niet eens gesproken mocht worden in de raad. We waren nog nooit zo vroeg klaar als die avond.

Terwijl de SP fractie binnen het even erg moeilijk had met deze zelfcensuur van de raad nam de SP-afdeling buiten geen blad voor de mond en projecteerde op het gemeentehuis: SP 100% sociaal!

We komen na de verkiezingen meteen hierop terug en hopen dat er dan een andere meerderheid in de raad is.