Armen worden armer

14 mei 2014

Armen worden armer

Deze week verscheen er een rapport van de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR/MOgroep) onder de titel 'Beter ten hele gekeerd'. Het rapport doet aanbevelingen voor een aantal verbeteringen van de beslagvrije voet bij mensen met schulden. Er staan twee wetswijzigingen op stapel, die beiden al door de Tweede Kamer zijn en desastreus zijn voor mensen met schulden.

Wat is de beslagvrije voet? Wanneer een deurwaarder beslag op het loon van mensen met schulden legt, moet een deel van het inkomen beschikbaar blijven. Dat is de wettelijk vastgestelde ‘beslagvrije voet’. Met nèt voldoende huishoudgeld om de huur en de energierekening te betalen en de noodzakelijke boodschappen te doen. De rest gaat naar de schuldeisers.

Bestaansminimum

De beslagvrije voet zoals die geldt bij de invordering van schulden, is het absolute bestaansminimum. Het is in de wet geregeld dat iedereen, ook bij schulden, recht heeft op dit inkomen van tenminste 90% van de toepasselijke bijstandsnorm. De persoon met schulden houdt door deze beslagvrije voet net voldoende inkomsten over voor de hoogst noodzakelijke kosten van bestaan. Ook mensen die schulden hebben moeten kunnen blijven eten, zich kleden, de huur betalen, het warm en licht hebben; kortom kunnen leven.

Inkomen

Wat zijn de twee wetswijzigingen die op stapel staan en die de beslagvrije voet aantasten? Met het wetsvoorstel 'maatregelen Wwb' (de bijstand) wordt de kostendelersnorm (lagere bijstandsnorm bij woningdeling) ingevoerd in de beslagvrije voet. En het wetsvoorstel 'Hervorming kindregelingen' regelt dat ook het kindgebonden budget een onderdeel wordt van de beslagvrije voet.
Beide regelingen zorgen ervoor dat het informatie verstrekken over het inkomen door mensen met schulden behoorlijk ingewikkeld wordt. Zelfs zo ingewikkeld dat zelfs deskundigen er slechts met moeite of niet meer uitkomen. Er is veel informatie nodig om de beslagvrije voet correct te kunnen berekenen. Het komt nu al veelvuldig voor dat er informatie ontbreekt, en dat daardoor de beslagvrije voet te laag is vastgesteld.
Bovendien wordt in de nieuwe wetsvoorstellen een sanctie opgelegd aan mensen die een onjuiste inkomensopgave verstrekken. De sanctie maakt de beslagvrije voet nog lager.
Mensen met schulden komen daardoor in de problemen en krijgen een te lage beslagvrije voet berekend, waardoor zij maandelijks minder kunnen besteden aan hun levensonderhoud en in schuldregelingen meer moeten aflossen dan zij kunnen. Dit werkt dan weer andere schulden in de hand, want een mens moet immers leven!

Armoedebeleid

Al met al weer twee fantastische wetswijzigingen van onze 'koningin van het armoedebeleid' Jetta Klijnsma. Zoals we inmiddels gewend zijn worden mensen niet rijker van het PvdA/VVD-armoedebeleid, maar alleen maar armer. De strop wordt nog meer aangehaald. De PvdA in Wormerland vindt het armoedebeleid van Jetta geweldig en wil dan ook graag 'verbeteringen' doorvoeren in het bestaande armoedebeleid.
Het zou de coalitiepartijen in de gemeenteraad van Wormerland sieren als zij hun fracties in de Eerste Kamer benaderen en aandringen op het volgen van de aanbevelingen in het rapport 'Beter ten hele gekeerd'. Misschien kan dan nog tegengegaan worden dat armen nóg armer zullen worden.

SP Wormerland
Zie ook: Beter ten hele gekeerd - Verbetervoorstellen wetswijziging beslagvrije voet