Een eigen stukje groen op gemeentegrond

3 mei 2014

Een eigen stukje groen op gemeentegrond

Binnenkort krijgen de Wormerlandse bedrijven de gelegenheid om een rotonde naar eigen inzichten aan te kleden. Er is dus kans dat u binnenkort een met narcissen gevuld pak rijst op een rotonde aan zult treffen. Of een met geraniums gevulde halve cacaoboon. Natuurlijk kan dit best een mooi plaatje worden. Maar de hoofdzaak van dit beleid is toch de kostenbesparing door de gemeente Wormerland. Het bedrijf dat reclame wil maken op een rotonde, moet de onderhoudskosten betalen.

Dit initiatiefvoorstel komt van de SP Wormerland uit 2011

Kosten besparen

Natuurlijk is kosten besparen een mooi motief om bedrijven de gelegenheid te geven een rotonde leuk aan te kleden. Maar als bedrijven in de gelegenheid worden gesteld om een stukje openbare ruimte naar eigen inzichten aan te kleden en onze gemeente zodoende mooier en aantrekkelijker te maken, waarom kunnen willekeurige inwoners, scholen en instellingen dit dan niet? Waarom kunnen zij niet een stukje gemeentegroen adopteren? Uiteraard worden ook kosten bespaard als het groen beheerd wordt door inwoners, scholen en instellingen. Dat is een mooi bijkomend voordeel.

Inwoners aan de slag?

Hoe vinden inwoners dat hun straat, plein of laan eruitziet? Zijn zij daar tevreden mee? Of vinden zij dat hun woonomgeving er fleuriger uit kan zien? Zijn zij bereid daar iets voor te doen? En tegelijkertijd meer gezelligheid in de buurt? Daarmee zou de gemeente hen op weg kunnen helpen, door de bewoners de mogelijkheid te bieden om gemeentelijk groen te onderhouden, waarbij zij zelf de plantenkeuze bepalen.

Een voordeel voor de sociale samenhang

Natuurlijk wil de gemeente de betrokkenheid stimuleren van bewoners bij hun woonomgeving. In de kleine kernen is de betrokkenheid overigens al groot. Maar op sommige plekken in Wormerland kan het beter. De sociale samenhang in de wijk is van groot belang voor het bevorderen van de leefbaarheid. Bij dit initiatief wordt deze samenhang bevorderd, omdat men samen de schouders eronder moet zetten. Ook stimuleert het eigen initiatieven van bewoners.

Een voordeel voor de biodiversiteit

Adoptiegroen stelt bewoners in staat om meer diversiteit in hun directe leefomgeving te brengen. Door verschillende groenvormen en uitbundig bloeiende plantensoorten toe te passen krijgt een straat, plein of laan een eigen gezicht. Deze verscheidenheid trekt vanzelf ook meer dieren aan zoals vogels en vlinders.

Een voordeel voor het milieu

De gemeente moet grote stukken groen (laten) onderhouden. Dat moet efficiënt gebeuren, want anders kost het teveel. Onkruid in de perken en boomspiegels moet er liever niet staan. Dan wordt er al snel naar de spuit met onkruidbestrijdingsmiddel gegrepen. Bewoners met liefde voor tuinieren zullen dit niet doen. Zij hebben de tijd om even de schoffel te grijpen in plaats van de spuitbus. En dat is een groot voordeel voor het milieu.

Spelregels

Natuurlijk moeten er ook spelregels zijn. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat een stukje adoptiegroen verloedert. Of bedolven onder zwerfvuil. Ook is het de bedoeling dat er wordt samengewerkt om het geadopteerde stukje openbaar groen, dat nadrukkelijk ook openbaar moet blijven, aantrekkelijk en interessant te houden. Herbiciden en pesticiden mogen uiteraard niet. Maar mogen boerenkool, tomaten en boontjes wel?

Is het iets voor ons?

Bij wijze van uitgebreide proef kunnen we aan de liefhebbers (groepjes particulieren, scholen en instellingen) stukjes openbaar groen ter adoptie uitgeven en eventueel zaden, gereedschappen en goede voorlichting ter beschikking stellen. Na een jaar kunnen we evalueren of de proef geslaagd is, bijvoorbeeld door te kijken of de biodiversiteit is toegenomen en er goed onderhouden en interessant groen is bijgekomen. Bij een geslaagde proef kunnen we op grotere schaal openbaar groen voor adoptie ter beschikking stellen.

Een paar links: