Kledingbank meer dan broodnodig

15 mei 2014

Kledingbank meer dan broodnodig

De Voedselbank is al jaren een begrip en sinds twee jaar kent de Zaanstreek ook een Kledingbank. Meer en meer mensen zijn door pech en/of door de economische malaise aangewezen op deze twee vormen van hulpverlening. Voordat iemand gebruik kan maken van beide banken is die persoon al door de molen gegaan van schuldhulpverlening en dergelijke. Gezaghebbende instanties zoals SMD, Humanitas, Brijder en ook bewindvoerders verwijzen hun cliënten naar bijvoorbeeld de Kledingbank.

Bron: De Zaankanter - Tekst: Willem Croese - Foto: Dirk Jongejans

“Het is niet vanzelfsprekend dat iemand kleding bij ons kan uitzoeken. Hier moeten echt redenen voor zijn, zoals geen geld meer hebben om te kopen of iemand gaat solliciteren”, vertelt Kledingbank Zaanstreek oprichtster Marije Heijne. “Gratis kleding moet een waardevolle functie hebben.”

Inzamelen en uitgeven

Samen met andere vrijwilligers is Marije te vinden bij het inzamel- en sorteerpunt aan de Noorderhoofdstraat 187 te Krommenie. Van maandag tot en met vrijdag staat de deur open van 9.00 tot 12.00 uur en op dinsdagavond van 18.30 tot 21.00 uur. Wie kleding opruimt kan dit heel en gewassen afleveren bij de Kledingbank. Aangezien de vraag naar kleding enorm is gestegen zijn er nog meer inzamelpunten, namelijk in Zaandam bij Actief Talent, Poelenburcht, Sultan Ahmet Moskee; in Krommenie bij De Pelikaan en in Koog aan de Zaan bij De Vuister.
De kleding wordt gesorteerd op maat en soort. Bakken en rekken vol staan er klaar om vervolgens door chauffeur Freek van der Veen van de inzamelpunten te vervoeren naar het uitgiftepunt aan de Industrieweg 1a in Wormerveer waar door 'cliënten' kleding uitgezocht kan worden op dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 14.00 uur, dinsdagavond van 18.30 tot 20.00 uur en iedere eerste zaterdagmiddag van de maand vanaf 13.00 tot 16.00 uur.

Vacatures

Voor Marije Heijne is het wekelijks een flinke klus om alles te organiseren zodat het op rolletjes loopt, hiervoor krijgt zij hulp van vrijwilligers. Ruim tweeduizend mensen maken gebruik van De Kledingbank, dus zijn er meer handen nodig om het zinvolle werk te doen. De Kledingbank zoekt naar publiciteits-, marketing- en uitgiftemedewerkers, sorteerders, bijrijders voor de chauffeur, fondsenwervers, creatieve duizendpoten en etaleurs.

Belangstelling? Zie: www.kledingbankzaanstad.nl of bel 06-23958468.
Meer vrijwilligerswerk: www.zaankantersvoorelkaar.nl