De SP is op zichzelf en gedoogt

21 juni 2014

De SP is op zichzelf en gedoogt

Weer SP gestemd, zowel in juni voor het Europees Parlement als in maart voor de gemeenteraad. Helaas zonder overtuiging, wel uit democratisch plichtsbesef en gebrek aan beter. De twijfels liepen op, toen een tijdje terug fractievoorzitter Emile Roemer de opmerking van een journalist bevestigde dat de SP en de PVV in dezelfde vijver visten. Niet bepaald een kiezersvriendelijke beeldspraak: de partij als lokaas; wel een onzeker zelfbeeld: wij volgen u, als u ons volgt.

Door Hans Boot, ingezonden brief in Solidariteit (webzine strijdbare vakbeweging)

De omvorming van de SP van een antikapitalistische naar een maatschappijhervormende partij is onmiskenbaar. Moraalkritiek met een humanistisch pleidooi voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit scoort hoog. 'Anders bezuinigen' noch deelname aan regering en gemeentebestuur - in Amsterdam met VVD en D66, tenminste als de leden ermee instemmen - wordt geschuwd. Twee traditionele trekken blijven echter overeind: afstand tot de vakbeweging en zwijgzaamheid over het racisme. Met name die stilte belemmert een systematisch offensief tegen populistisch en extreem rechts.