Met Plaszoom móet iets gebeuren. En snel!

13 juni 2014

Met Plaszoom móet iets gebeuren. En snel!

Van 's morgens negen tot aan het middaguur stond de SP Wormerland bij het verloederde winkelcentrum Plaszoom met het zicht op de markt. Met het zwartboek paraat en vier vragen bij de hand spraken wij de mensen op de markt en bij de winkels aan.

De belangstelling was enorm. Ons team van vijf mens sterk kwam handen tekort om alle opmerkingen te noteren. Soms stonden de mensen zelfs in de rij om ons te kunnen spreken.

En ja, de klanten kwamen over het algemeen vaker in Plaszoom toen de Vomar er ook nog in zat. Dat het gemeentebestuur de plannen voor het winkelcentrum in de ijskast gezet heeft vindt men een grof schandaal. Ook reageerden de mensen ook vaak met: waardeloos, vreselijk, verschrikkelijk, dom, zonde, belachelijk, schandalig, een drama en een kort woord met drie letters, gewoon k..

Alle mensen die bij ons bleven staan waren diep begaan met de winkeliers van Plaszoom, veelal kleine zelfstandigen. Men realiseerde zich heel goed dat de loop uit het winkelcentrum is, dat het winkelcentrum verpaupert en verloedert, dat het er bijzonder onaantrekkelijk uitziet en dat de winkeliers daarom nog maar net of net niet meer financieel het hoofd boven water kunnen houden. Er móet iets gebeuren en wel heel snel! De vernieuwbouw van het winkelcentrum moet nu heel snel van start gaan, zodat de winkels gered kunnen worden. En die MFA? De meeste mensen die wij spraken vonden de MFA juist goed. Vooral De Bieb zou er voor kunnen zorgen dat een vernieuwd Plaszoom veel beter zal worden bezocht. Als ideeën werden ook aangedragen: een terrasje, een horecagelegenheid, een budgetsupermarkt, een loket van de gemeente en leuk georganiseerde evenementen in de nu vrijgekomen ruimtes. 'Nog even en dan zijn alle winkels in Plaszoom failliet', schetste een mevrouw.

Als er een mooi nieuw winkelcentrum op de plaats van Plaszoom staat, komen de klanten die afhaakten weer terug. Dan is het weer gezellig, dan komt de loop er weer in, dan worden er weer meer noodzakelijke aankopen én impulsaankopen gedaan. Als er nog langer wordt getalmd met de vernieuwbouw van Plaszoom, zijn alle winkels kapot. 'Een ontzettende verarming van ons dorp' vond een mevrouw.

Kortom ...... er is grote haast bij de vernieuwbouw. Aan de slag! Onze winkeliers moeten ook kunnen bestaan