'Zaanstad moet opkomen voor cao sociale werkplaatsen'

22 januari 2015

'Zaanstad moet opkomen voor cao sociale werkplaatsen'

Patrick ZoomermeijerDe SP vraagt het college om bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de druk op te voeren zodat er weer een cao komt voor medewerkers in de sociale werkplaats. Fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer: "Door de landelijke participatiewet verliezen mensen uit de sociale werkplaats momenteel een deel van hun rechten. Een nieuwe cao is dus belangrijk voor de rechten van de werknemers."

Medewerkers in de sociale werkplaats zitten al een jaar zonder nieuwe cao, waarin hun salaris en arbeidsvoorwaarden worden geregeld. De VNG doet de onderhandelingen voor de gemeentes, maar is tot nu toe niet bereid geweest om met de vakbonden te praten.

Volgens de SP is het goed als Zaanstad als middelgrote gemeente de VNG oproept te bewegen. Zoomermeijer: "De VNG verzaakt, en dat is slecht voor de mensen in de sociale werkplaats. Ik hoop dat Zaanstad haar gewicht in de schaal legt en opkomt voor een degelijke arbeidsvoorwaarden voor deze mensen."

Meer lezen?