'Geen bonnen uitschrijven om gemeentekas te vullen'

3 februari 2015

'Geen bonnen uitschrijven om gemeentekas te vullen'

Roland van BraamIk wil de raad aan herinneren dat dit nieuwe parkeerbeleid voort vloeit door een tekort in 2012 van 750.000 euro. Met dit nieuwe plan zou het tekort moeten worden gedicht. De parkeertarieven en vergunninghouders zijn door dit nieuwe plan gestegen en ook is het gratis parkeren in de ochtend vervallen.

Bijdrage van raadslid Roland van Braam in het debat over de evaluatie van het Parkeerbeleid op donderdag 29 januari 2015

De gemeente blijft verantwoordelijk voor een goede bereikbaarheid en goede leefbaarheid in de wijken, en parkeren hoort daar bij. Soms is betaald parkeren noodzakelijk, zoals in Inverdan. Maar in veel woonwijken is er geen groot parkeerprobleem en lijken handhavers alleen maar gestuurd te worden om bonnen uit te schrijven om zo tekorten in de gemeentekas aan te vullen.

Toen het nieuwe parkeerbeleid werd aangenomen waar de SP overigens tegen was wilde de raad als blijkt dat er grote problemen ontstaan in vergunninghouders wijken dat het oude beleid weer zou worden ingevoerd. Het college vond ook als het niet werkt dat het bewonersparkeren in de oude vorm hersteld moest worden. Dus alleen op werkdagen mogen niet-vergunninghouders parkeren.

Nu staat er toch duidelijk in het stuk dat de hoeveelheid 'zoekverkeer' nauwelijks is veranderd net als de parkeerdruk. En dat was eigenlijk de hoofd reden waarom er een nieuw parkeerbeleid moest komen. Kortom,we zijn er dus niks mee op geschoten!

Dus hoe krachtig zijn de verschillende partijen die voor invoering van het het nieuwe plan hebben gestemd? Werhouder, houd u zich aan uw woord en hoe geloofwaardig waren uw woorden van toen? We zullen het zien...