Een waardig afscheid voor de Amandelbloesem

9 maart 2015

Een waardig afscheid voor de Amandelbloesem

Foto: Maikel Kat / www.zaanstreek.sp.nl

Belofte maakt schuld. Op 28 november 2014 beloofden wij de bewoners en het personeel van de Amandelbloesem en de inwoners van Wormerveer dat we ze niet in de steek zouden laten.

Door Anna de Groot

Tussen 28 november 2014 en 7 maart 2015 is er veel gebeurd. De SP bracht de Amandelbloesem meerdere malen ter sprake in de gemeenteraad en sprak achter de schermen met ZVH, Evean, de Vrienden van de Amandelbloesem en met alle partijen die ervoor zouden kunnen zorgen dat het verzorgingshuis de Amandelbloesem in Wormerveer niet de deuren sluit in juni 2015. Al onze inspanningen hebben niets opgeleverd. Dus namen we op 6 en 7 maart op gepaste wijze afscheid van het verzorgingshuis. We kwamen onze belofte na.

Dat was nog niet eenvoudig. Ofschoon zorgorganisatie Evean, die de verzorging in de Amandelbloesem geeft, zegt 'midden in het leven' te staan blijkt dit niet het geval te zijn. Integendeel, vanaf het begin van onze ondersteuningsactie ondervonden de bewoners, de verzorgenden en de SP alleen maar tegenwerking. Evean wilde de pers, Zaanradio en de SP niet te woord staan en verspreidde in de Amandelbloesem, onder het personeel en in de buurt een brief die het doel had grote verontrusting te bewerkstelligen. Volgens Evean was de actie van de SP niet ter ondersteuning van het verzorgingshuis, maar schadelijk voor de ouderen en het personeel. Vanaf 6 maart om 16.00 uur werden de bewoners dan ook letterlijk achter gesloten deuren opgesloten.

In een goede en ontspannen sfeer ontving de SP op 6 maart achtereenvolgens wethouder Jeroen Olthof, Remine Alberts en Renske Leijten. De gemeente Zaanstad heeft de hoop gevestigd op andere vormen van zorg, waardoor ouderen en anderen niet zullen lijden, maar zelf deelnemen aan de organisatie ervan.

Remine Alberts en Renske Leijten benadrukten het grote belang van verzorgingshuizen en de problemen die ontstaan wanneer deze verzorgingshuizen niet meer bestaan. Ouderen van nu verliezen hun thuis, toekomstige ouderen kunnen geen intramurale verzorging krijgen, thuiszorg is er niet meer voldoende, mantelzorgers en vrijwilligers kunnen de toenemende vergrijzing niet meer aan, de buurtfunctie van de verzorgingshuizen verdwijnt en ouderen blijven eenzaam en vervuild achter.

Natuurlijk was onze wake ook een klein feestje. Met een vuurtje en gezellige muziek maakten we een warme atmosfeer op een koud en winderig grasveld bij de Zwaanstraat, schuin tegenover het verzorgingshuis. Want van de parkeerplaats bij de Amandelbloesem mochten we van Evean ook geen gebruik maken.

Op 7 maart, in de vroege ochtend, kwam Maureen van der Pligt van FNV voor Zorg onze gelederen versterken. Maureen had een ijzersterke toespraak over de toekomst van de zorg, de grote werkloosheid onder het zorgpersoneel, de slechte betaling van thuiszorgmedewerkers en over alles wat onze werkgelegenheid en onze CAO's bedreigt. Het nu en de nabije toekomst maakt dat FNV en de SP buitengewoon verontrust zijn over de toekomst van Nederland. De zorg die krakend tot stilstand komt, de steeds maar stijgende werkloosheid, de toename van flexcontracten en kleine baantjes waar niemand van kan rondkomen, de almaar groeiende armoede. Het zijn zaken waarmee afgerekend moet worden!

Het Alkmaars Straatorkest maakte muziek bij de Amandelbloesem (en wij maakten een dansje) en op het Marktplein in Wormerveer. Zij maakten zelf een lied, speciaal voor de Amandelbloesem. En na een inspirerende toespraak van Patrick Zoomermeijer ging de SP over tot de orde van de (campagne)dag. Met onze folders en sponsjes bleven we nog geruime tijd praten en napraten met de mensen die hun inkopen deden op het Marktplein in Wormerveer.

Meer lezen, foto's bekijken?