SP in grote steden kraken halfbakken asielcompromis

25 april 2015

SP in grote steden kraken halfbakken asielcompromis

De SP-gemeenteraadsfracties in Amsterdam, Eindhoven, Den Haag, Rotterdam en Utrecht hebben forse kritiek op het landelijke asielakkoord. Eerder deze week besloten de VVD en PvdA dat er in de vijf grote steden opvang blijft voor mensen die mee willen werken aan hun terugkeer. Het gaat echter om een tijdelijke oplossing voor slechts enkele weken. De vijf SP-fracties spreken daarom van een non-oplossing en roepen hun stadsbesturen op in actie te komen.

De fracties in de grote steden vinden het onacceptabel dat het kabinet nu het probleem alleen maar groter maakt. Want over een paar weken staat straks iedereen weer op straat; ook de mensen die nu wel in opvang zitten. Het kabinet zadelt dan de inwoners van ons land en ook de lokale bestuurders van gemeenten met een groot probleem op: zij moeten straks toezien hoe mensen door hun straten zwerven maar mogen geen vinger uitsteken om te helpen.

Soms kunnen mensen niet worden uitgezet omdat landen van herkomst hun eigen onderdanen niet terug willen nemen – zelfs niet als de vreemdeling zelf echt graag terug wil. Van het zogenaamde ‘buitenschuldbeleid’ wordt echter nauwelijks gebruik gemaakt door de IND. Soms worden er fouten in de asielprocedure gemaakt en blijkt dan na maanden of zelfs jaren dat mensen uiteindelijk toch recht krijgen op verblijf.

“De regering veegt het probleem onder het tapijt: als je mensen de illegaliteit in jaagt is het probleem niet opgelost maar raken ze alleen uit zicht. De kans dat er een oplossing komt of dat iemand terugkeert wordt daarmee alleen maar kleiner. Het is echt een heel slecht compromis.”, zegt de Amsterdamse fractievoorzitter Daniël Peters.

De Amsterdamse gemeenteraad heeft gisteren op initiatief van de SP en GroenLinks al het landelijke asielakkoord verworpen. In Eindhoven heeft de gemeenteraad een motie aangenomen om het bestaande bed bad brood-beleid voort te zetten. Ook de SP-fractie van Den Haag heeft het stadsbestuur opgeroepen om door te gaan met de bestaande voorzieningen en niet mee te gaan in het flauwekulcompromis van de regering. Ook de SP-fracties in Utrecht en Rotterdam en roepen hun stadsbesturen hiertoe op.

Meer lezen?