Syriza moet op de knieën vanwege Spanje

14 juni 2015

Syriza moet op de knieën vanwege Spanje

Totale vernedering van de Griekse populisten is sinds januari het onuitgesproken doel. Syriza moet en zal op de knieën. De ruggengraat moet worden gebroken. En dat heeft niets met Griekenland te maken – hinderlijke kiezelsteen in de hiel van de Europese schoen – maar alles met Spanje, de vierde grootste economie van de eurozone, waar zo’n zelfde progressief populistische beweging op het punt staat de middenpartijen weg te vagen.

Door Ewald Engelen

En in Nederland? Ach, niet alleen is voormalig sociaal-democraat Jeroen Dijsselbloem de willige beul van de progressieve hoop, ook bestond een veelgelezen columniste van het ooit progressieve dagblad de Volkskrant het Ada Colau op tv badinerend weg te zetten als verzinnebeelding van de naïviteit van het ‘zoete, zachte, lieve, linkse levensgevoel’. En heeft het gezaghebbende Financieele Dagblad het al maanden over het ‘gestaalde, links-radicale, neo-marxistische vocabulaire’ van de Spaanse en Griekse populisten. Om maar te zwijgen van de Telegraaf-journalist die er begin deze week niet voor terugdeinsde de Griekse tegenhanger van Dijsselbloem een ‘haatcampagne tegen Europa’ in de mond te leggen.