Linkse partijen stellen regelarme bijstand voor

2 juli 2015

Linkse partijen stellen regelarme bijstand voor

Patrick ZoomermeijerSP, ROSA en GroenLinks dienen vanavond een voorstel in voor een experiment met een bijstand zonder voorwaarden. We willen zien of zo'n 'regelarme bijstand' bijdraagt aan het welzijn van de uitkeringsgerechtigden. En zo een einde te maken aan neoliberale, onzalige focus op het neerleggen van de schuld voor werkloosheid bij de werklozen, zonder iets aan de oorzaken te doen. Ook kunnen we zo geld besparen denken wij. Dit is van sociaal en economisch oogpunt beter dan de 'werklozenindustrie' en haar repressie in stand te houden.

"Meer dan 6,5 miljard euro. Zoveel geeft de Nederlandse overheid ieder jaar uit om werklozen aan een baan te helpen. Over de effectiviteit zijn twee dingen bekend: óf het helpt nagenoeg niets òf het is onduidelijk of het helpt. Waarom blijven we er dan toch halsstarrig in geloven?" Bron: Het failliet van de Nederlandse werklozenindustrie door Rutger Bregman op www.decorrespondent.nl

Wat is een regelarme bijstand?

Daarom zien wij meer in een 'regelarme bijstand'. Met een regelarme bijstand bedoelen we: een bijstandsuitkering zonder dwang en beperkende regels. Zonder sollicitatie- en re-integratieplicht of plicht tot het doen van een tegenprestatie en vrijwilligerswerk. Geen controle meer op samenwonen en meerpersoons huishoudens. Of iemand recht heeft op bijstand zal wel onderhevig blijven aan criteria die reeds bestaan qua inkomen, bezit, tegoeden, en dergelijke. Dit zijn regels die gecontroleerd en gehandhaafd blijven.

Voordelen regelarme bijstand

Een regelarme bijstand zorgt voor een betere gezondheid en eigenwaarde omdat het de overlevingsangst wegneemt. De druk op de gezondheidszorg neemt drastisch af door de afname van de stressgerelateerde ziekten. Een regelarme bijstand brengt aanzienlijk minder kosten met zich mee. Minder kosten voor re-integratie, cursussen, begeleiding, handhaving en dus ook personeelskosten.

Wij zien namelijk dat:

• De werkloosheid (te) hoog is in Zaanstad.
  • Dat velen in onze gemeente gebruik maken van de voedselbank.
  • De detailhandel het zwaar heeft omdat de koopkracht van onze bewoners (te) laag is.
  • Mensen geen perspectief hebben op een redelijk inkomen en dat daardoor de kans op het krijgen van stress en andere psychosomatische klachten groter is, wat de samenleving veel geld kost.
  • Het huidige WWB-beleid en arbeidsmarktbeleid veel geld kost, de instroom van bijstandsgerechtigden ondanks maatregelen groeit en het huidige beleid dus weinig effectief en duur is.

Dat het mogelijk is dit in te voeren, want:

• De regelarme bijstand reeds gaat worden ingevoerd (als experiment) in meerdere gemeenten, waaronder Utrecht, Tilburg, Nijmegen en Groningen.
  • Een experiment kan (samen met andere gemeentes) worden aangevraagd bij het Ministerie van Sociale Zaken en/of bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
  • Een dergelijk experiment met een in omvang bepaalde groep vergeleken kan worden met andere groepen die buiten het experiment blijven, en zo kan worden geëvalueerd.

Daarom dragen wij het college op om:

• Een experiment met regelarme bijstand op te zetten voor een groep van uitkeringsgerechtigden.
  • Dit experiment na een jaar te evalueren.

Meer lezen?