'Roep zakkenvullers Alliander op het matje'

19 augustus 2015

'Roep zakkenvullers Alliander op het matje'

Patrick ZoomermeijerDe SP wil dat de gemeente de top van netbeheerder Alliander op het matje roept. De directie van het bedrijf wil de wet voor topsalarissen ontwijken en fors hogere salarissen uitkeren aan de top. Fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer: "De gemeente Zaanstad werkt samen met Alliander aan een nieuw energienet. Ik wil dat de gemeente al haar invloed gebruikt om een einde te maken aan de zelfverrijking bij deze nutsvoorziening."

Het bedrijf Alliander zorgt voor het Energienetwerk in grote delen van Nederland. Het bedrijf is eigendom van een aantal provincies en gemeentes, dus een bedrijf in handen van de gemeenschap. Al jarenlang verdienen de directeuren bij Alliander bakken met geld. Zo bleek vorig jaar dat 17 directeuren boven de balkenendenorm verdienden. De topman streek zo’n 390.000 euro op.

Foto: SP Beuningen / www.beuningen.sp.nl

Topinkomens omlaag, en snel een beetje!

Eergisteren meldde het Algemeen Dagblad dat de directie zich ook in de toekomst niet wil houden aan de wet voor topsalarissen. Het bedrijf wringt zich in allerlei bochten om toch hogere salarissen te kunnen uitbetalen dan het maximum van een ministerssalaris (178.000 euro). Zoomermeijer: "Dat is van de pot gerukt. Alsof zeven keer modaal niet voldoende is! Ze zijn van het padje af en ik wil dat het college ze helpt de juiste weg weer te vinden, met hun voetjes weer op de grond te zetten. Ze doen zaken met Zaanstad en als ze willen dat dat zo blijft moeten ze normaal gaan doen. Dit toont maar weer eens aan dat commercieel denken de publieke sector verkloot en dat nutsvoorzieningen niet alleen in gemeenschapshanden moeten zijn en blijven, maar dat ze ook onder democratische controle moeten worden gebracht."

De SP heeft schriftelijke vragen ingediend over dit onderwerp.