Vergeet niet de winkels buiten de hoofdstructuur

7 september 2015

Vergeet niet de winkels buiten de hoofdstructuur

Maikel KatIk heb het al eerder gezegd: Hoofdstructuur, hoofdstructuur en... hoofdstructuur. Dat is waar het om gaat in deze visie. De rest wordt nagenoeg aan zijn lot overgelaten.Geen investeringen meer buiten de hoofdstructuur. Wij zien de aandacht voor winkelgebieden buiten de hoofdstructuur verdwijnen.

Bijdrage van raadslid Maikel Kat tijdens de raadsvergadering op 3 september 2015

Kunnen de mensen die daar wonen straks alleen nog maar terecht in de drie aangewezen hoofdstructuur gebieden? Dat willen we toch echt voorkomen.

Het is geen goed vooruitzicht als de verbindingen in de Zaanstreek middels kleine winkelcentra verdwijnen en de grote centra overblijven.

De voorliggende visie wordt middels een 12 punten plan uitgevoerd door een nieuwe winkel coördinator.
Wij zouden deze visie graag op een aantal essentiële punten aangepast zien om de verbinding en bestaansrecht van de detailhandel en toerisme in de Zaanstreek te verbeteren.

We weten al dat toerisme en detailhandel elkaar versterken. Daarom steunen we amendement 48A. Verspreiding van toerisme zorgt voor een langer verblijf.
En we willen graag dat mensen langer van de Zaanstreek kunnen genieten. Deze motie maakt het mogelijk om de directe aanloop naar ons mooie toeristische gebied, De Zaanse Schans, meer te bieden en levendig te houden met een betere samenhang. Door het tot hoofdstructuur te bestempelen krijgt het de aandacht die het verdient.

Wij steunen ook amendement 48B dat het mogelijk maakt om soepel met de bestemming om te gaan buiten de hoofdstructuur. Als een winkelpand leeg staat moet er ruimte zijn voor een andere invulling of er moet later weer detailhandel mogelijk zijn. Denk daarbij aan een winkel die sluit en er bijvoorbeeld een repaircafe kan komen. Het gaat erom dat de levendigheid in de buurt behouden blijft en de bestemming iets toevoegt aan de buurt.

Ga niet rigoureus weg bestemmen maar biedt mogelijkheden tot andere bestemmingen.

Een voorbeeld van luisteren naar de winkeliers en ze daarbij op de juiste manier helpen is de Zuiddijk. Als je de winkeliers daar tegemoet wil komen vragen ze een simpele actie. Maak er blauwe zones. Om te winkelen zijn immers goede parkeervoorzieningen een vereiste.
Het winkelend publiek kan dan makkelijk even langs, parkeren, wat kopen en…op naar het centrum. De parkeermeters zitten de winkeliers en winkelend publiek daar in de weg.

Dus als deze winkelstraat mag blijven bestaan zal een blauwe zone ze een goed duwtje in de rug geven.
In Wormerveer was er groot feest nadat bekend was dat dit ingevoerd werd. Geef de mensen op de Zuiddijk ook een feestje. Daarom hebben we de motie 81 vreemd aan de orde ingebracht.

Wij steunen ook motie 75 waarin staat dat de winkel coördinator zich niet alleen inzet voor de hoofdstructuur, maar ook de winkelgebieden buiten de hoofdstructuur kan voorzien van structuurversterkende maatregelen.

Als laatste is motie 79 gezamenlijk ingediend. Hier vragen we om een nieuwe evaluatie van de zondag openstelling omdat deze jammerlijk mislukt is. De SP is altijd al kritisch geweest op de zondag openstelling omdat het voor kleine winkeliers vaak weinig oplevert of er zelfs op toe moeten leggen. In 2007 was 70% tegen de openstelling. Luister opnieuw naar de winkeliers, houd een nieuwe evaluatie en bind er consequenties aan.

Kortom gecentreerde winkel gebieden zijn mooi en waardevol, maar vergeet alsjeblieft niet de rest er omheen.