Een luid 'nee' tegen wurgakkoorden TTIP en CETA!

19 oktober 2016

Een luid 'nee' tegen wurgakkoorden TTIP en CETA!

Even leek het erop dat de TTIP onderhandelingen zouden stoppen, even maar ... De druk vanuit onder meer Duitsland op de besluitvorming bleek vooralsnog niets waard. En dus moeten we met vereende krachten weer de straat op en onze stem luid en duidelijk laten horen.

Na demonstraties in Duitsland en Oostenrijk stond de teller al op ruim 300.000 mensen die de straat op gingen tegen de vrijhandelsverdragen TTIP en CETA. In Brussel (20 september) waren het er nog eens 15.000: vakbonden, politieke partijen, organisaties die opkomen voor consumenten, milieu, goede zorg, voedselveiligheid en democratie. De SP was erbij. SP-Europarlementariër Anne-Marie Mineur grapte: "Zeg maar nee anders krijg je er twee. TTIP en CETA moeten zo snel mogelijk van tafel."

Het verzet tegen de vrijhandelsverdragen - de SP noemt ze liever wurgakkoorden - groeit en het begint erop te lijken dat die brede kritiek gevolgen krijgt. Ook op regeringsniveau in landen als Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk klinkt kritiek op TTIP. Maar de strijd is nog niet gewonnen: TTIP is nog niet van tafel en CETA, zeg maar TTIP via de Canadese achterdeur, wordt al bijna ingevoerd. Mineur roept dan ook iedereen op om 22 oktober naar Amsterdam te komen. "Zodat ook daar de stem tegen de race to the bottom zo luid mogelijk klinkt."

Wat: demonstratie op Museumplein in Amsterdam

Wanneer: 22 oktober 2016

Hoe laat: 13.00 - 16.00 uur

Wil je samen reizen met Zaanse SP'ers? Stuur dan een mailtje aan zaanstreek@sp.nl

Wil je meer over TTIP en CETA weten?