FNV’ers botsen over verkiezing nieuw bestuur en toekomstplannen

27 april 2017

FNV’ers botsen over verkiezing nieuw bestuur en toekomstplannen

Binnen de grootste vakbond FNV is strijd ontstaan over de aanstaande verkiezing van een nieuw dagelijks bestuur. De zittende bestuurders Ruud Kuin en Mariëtte Patijn hebben kritiek over zichzelf afgeroepen door zich samen met drie andere kandidaten te presenteren als 'dreamteam' voor de komende termijn. Hun ‘blok van vijf' probeert kritische buitenstaanders te weren uit de top en de race te kapen, klinkt de kritiek uit de achterban.

Radicale koerswijziging

‘Het beeld is ontstaan van een bond die telkens wordt ingepakt in Den Haag’, zei één van de alternatieve kandidaten, landelijk bestuurder FNV Vervoer Roel Berghuis in januari tegenover het FD. De bond verspeelt volgens hem krediet van leden en riskeert leegloop door ‘verslechteringen te legitimeren’ in overlegorganen als de Sociaal-Economische Raad. De vakbeweging zou al veel te veel concessies hebben gedaan op terreinen als pensioen en het ontslagrecht, bijvoorbeeld in het Sociaal Akkoord van 2013.

Mocht de radicale flank erin slagen serieuze invloed te verwerven in het bestuur, dan komt het landelijke sociaal overleg in de SER en de Stichting van de Arbeid zo goed als zeker op een lager pitje. De overtuiging van Berghuis en de zijnen is dat er met de beïnvloeding en correctie van Haags beleid nauwelijks iets te halen valt voor de achterban, en dat de vakbond radicaal moet kiezen voor strijd op de werkvloer.

Lees het hele artikel op FD.nl