'Thuiskomen in de Havenbuurt'

18 juli 2017

'Thuiskomen in de Havenbuurt'

Zaterdag ging de SP de Havenbuurt in. Want de SP wil luisteren naar wat mensen te zeggen hebben, juist ook buiten de verkiezingen om. We noemen dat ‘buurten in de buurt’. De Havenbuurt is een prachtig gelegen, oude arbeidersbuurt, een volksbuurt. De afgelopen jaren zijn we als SP al vaak in dit mooie buurtje geweest. Bij de funderingsproblemen, ten tijde van de plannen voor sloop en renovatie van de woningen (inmiddels vrijwel klaar), en met een bijeenkomst om een huurcomité op te zetten. Nu gingen we langs om te horen hoe het nu voor staat in de buurt. En over het algemeen gesproken: het ziet er mooi uit, het is nog steeds een volksbuurt, iedereen die we spraken woont er graag en wil niet meer weg!

Foto: Willem Croese / www.zaanstreek.sp.nl

We hoorden dat de meeste mensen over de gerenoveerde of nieuwe (herbouwde) woningen erg tevreden zijn. De woningen zien er inderdaad prachtig uit en mensen kijken nog naar elkaar om. Dat zittende huurders gewoon terug konden keren, heeft bijgedragen aan de sociale samenhang. We spraken diverse bewoners die actief betrokken waren bij de plannen toentertijd, en die van de hoed en de rand weten en zelf zorgden dat het allemaal goed kwam. Want het was soms wel nodig dat mondige bewoners afspraken maakten met gemeente en corporaties en aan de bel trokken als het mis dreigde te gaan bij de uitvoering van de plannen. Dat veel mensen uit deze ooit ‘rode’ buurt oud-communisten en bouwvakkers zijn, hielp natuurlijk ook: die maak je niks wijs!

De huur van gerenoveerde woningen was soms gelukkig maar weinig gestegen, terwijl de verbeterde isolatie voor een lagere energierekening zorgt. Dat is zoals je het wilt hebben! Helaas waren bij gesloopte en weer nieuwgebouwde woningen voor zittende huurders de huren soms bijna verdubbeld. Bijvoorbeeld van 350 naar 700 euro! Daar kan ook de lagere energierekening niet tegenop en dit blijft alleen maar betaalbaar zolang de huurtoeslag niet omlaag gaat. Het zijn absoluut mooie woningen, maar ze zijn nog steeds niet groot, dus dan is 700 euro officieel ‘sociale’ huur, maar wel een pittig bedrag.

Verder worden veel woningen waar de huurders vertrekken of al zijn vertrokken verkocht of verhuurd voor een huur boven de sociale huur (‘geliberaliseerd’): zo neemt het aantal sociale huurwoningen stilaan wel snel af in dit mooie volksbuurtje. En de raad heeft hier niets direct over te zeggen.

Wat veel bewoners opviel, was dat de pas nieuw aangelegde Havenstraat nu al verzakt. Daarom staan er ook bordjes dat vrachtverkeer stapvoets moet rijden. Maar dat een nieuwe weg zó snel verzakt, kan nooit goed zijn. Het vele vrachtverkeer, onder andere voor de lopende bouwprojecten en de tankwagens voor de bunkerplaats helpen hierbij niet.

Groen zou beter onderhouden mogen worden: sommige stukken wordt niet gesnoeid (grote bossages) en het voetbalveldje achter ’t Stekkie loopt bij regen snel onder water. Ook zijn sommige nieuwe woningen hoger op de fundering gezet, waardoor in stegen de stoep over een paar meter afstand een halve meter naar beneden loopt, met veel wateroverlast bij stortbuien tot gevolg. Een postbus staat te ver van de weg, zonder bestrating er naar toe.

Ook worden het nu gesloten buurthuis en activiteiten voor senioren erg gemist. De speeltuinvereniging is erg actief, maar vroeger was er nog een buurthuis. En de buurt heeft al nauwelijks voorzieningen.

Tot slot zijn er zorgen over wat de ontwikkeling van het Hembrugterrein de Havenbuurt gaat brengen? Verkeersoverlast? Meer vrachtverkeer? Parkeerproblemen? Iets om in de gaten te houden!

Ook viel weer op hoeveel mensen last hebben van stof uit het Amsterdamse havengebied, zoals van de kolenoverslag. Het roet zit elke dag weer op de kozijnen.

Leuk was ook dat we zoveel mensen tegenkwamen die we eerdere jaren ook al hadden gezien. Of mensen die zo blij waren dat een partij überhaupt de moeite neemt om te komen luisteren. En de SP’ers de in de buurt wonen. Het voelde soms als thuiskomen!

Kortom: een absoluut fijne buurt om te wonen waar mensen voor elkaar opkomen, maar wel met wat puntjes van zorg. Waar mogelijk gaat de SP dit oppakken - samen mét de bewoners!