Bijna 7500 handtekeningen voor een referendum

13 maart 2018

Bijna 7500 handtekeningen voor een referendum

De coalitie en GroenLinks heeft het Kultuurklutser op 25 januari j.l. geen groter plezier kunnen doen dan ons de straat op te sturen om 5000 handtekeningen te verzamelen, die voorwaardelijk moeten leiden tot het besluit om een referendum te mogen houden.

Het gevolg was een hechte samenwerking tussen de kultuurklutsers van het eerste uur Mariska Schuttevaer, Peter Goldstein, ondergetekende, vertegenwoordigers van DZ, POV, ROSA, SP, de Volkstem, ZIP, Wijkvereniging Oud West, de Inleveradressen en tientallen vrijwilligers, die de afgelopen 6 weken door heel Zaanstad duizenden handtekeningen wisten te verzamelen.

De euforie van dit proces, waarmee we de bevolking van Zaanstad konden uitleggen dat een juridisch conflict overgoten met een cultureel sausje de aanleiding is voor dit onnodige en kostenverslindende project, werd teniet gedaan door de wijze waarop de Coalitie en Groen Links zich in woord en in beeld slechte verliezers toonden.

In het raadgevende en opiniƫrende presidium werd een besluit geforceerd (nmm een contradictie in terminus) om een beslissing over het al of niet organiseren van het referendum aan de volgende raad over te laten. Daarmee tracht deze coalitie en Groen Links tevergeefs met de gemeenteraad-verkiezingen in het vooruitzicht de electorale consequenties te ontlopen.

Om dit standpunt te modereren roep ik u daarom op om na het tellen van de handtekeningen op 15 maart uw standpunt tav een referendum kenbaar te maken en u na de verkiezingen als demissionair kabinet verder te onthouden van welke bijdrage in het lopende cultuurcluster proces dan ook.

Alvorens u geachte heer Hamming bruto 7474 handtekeningen te overhandigen verzoek ik u als onafhankelijk toezichthouder het lopende proces te bewaken en voor een gelijkwaardig speelveld te zorgen waarbij actiegroep kultuurklutser bij alle inhoudelijke, financiƫle en besluitvormende processen betrokken wordt. Alleen op deze wijze kan medio juni aan de bevolking van Zaanstad een eerlijke en objectieve vraag gesteld worden over de geclusterde, culturele inhoud van locatie Figaro.

Jan de Bruin, namens de Kultuurklutsers