Motie vreemd: Westzijde maximaal 30 km

21 september 2018

Motie vreemd: Westzijde maximaal 30 km

De gemeente heeft gekozen om de Westzijde in te richten als 50 km weg, terwijl bewoners en scholen aangeven de voorkeur te geven aan een 30 km weg. Bewoners en winkeliers zijn hier verbaasd over en maken dit nu ook duidelijk met pamfletten achter hun ramen. De SP vindt dat voetgangers en fietsers ruim baan moeten krijgen.

Ook is het letsel bij een aanrijding velen malen groter, bij 50 km per uur of 30 km per uur en is de remweg ook langer. Als men 30 km per uur rijdt is de kans op overlijden bij een botsing tussen de 5-10% en bij 50 km per uur ongeveer 50%. En uit onderzoek (Wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid) blijkt dat als de snelheid van een 50 km weg wordt teruggebracht naar 30 km zones het aantal letselongevallen daalt met 25% .

Ook neemt het snelheidsverschil tussen langzaam en snel verkeer af, bij invoering 30 km zone.Met lagere snelheden wordt fietsen aantrekkelijker en dat leidt gelijk tot minder uitstoot in de binnenstad. Dus verlaag de snelheid naar 30 km en zo verhoog je de veiligheid. En wist u dat in Parijs de hele binnenstad een 30 km zone geldt, dus waarom zou een klein stukje Westzijde niet kunnen?

De wethouder gaat een externe partij laten onderzoeken of het wenselijk is om van de hele Westzijde een dertig kilometerstraat te maken en gaat hij met alle betrokkenen praten. Uiterlijk 1 november moeten de resultaten daarvan op papier staan en een paar dagen later volgt een besluit.

Wij willen de wethouder de kans geven om dit zo te doen en anders komen wij hier zeker weer op terug, want 30 km is veiliger dan 50 km!

Roland van Braam - Raadslid SP Zaanstad