Alternatief voorstel rondweg Westerkoog en busbrug

7 november 2020

Alternatief voorstel rondweg Westerkoog en busbrug

De debatten in de onlangs gehouden Zaanstad Beraden hebben genadeloos blootgelegd dat de busbrug niet open kan. De MKBA voor de plannen die er nu liggen valt heel slecht uit. Zoals Dagblad Zaanstreek op 4 november al schreef, de bewoners van Westerkoog moeten erop rekenen dat hun wijk in de ochtend- en avondspits vol auto’s is.

Bijdrage door steunfractielid Anna de Groot in het Zaans Beraad over de begroting op 5 november 2020

Zij krijgen daarvoor helemaal, helemaal niets terug. Als we dit, toen we in 2017 voor de opening van de busbrug stemden, hadden geweten, dan hadden we natuurlijk tegen gestemd. Uiteraard kunnen we een debacle en een doorlopend verkeersinfarct in Westerkoog voorkomen. Dat kunnen we doen door beslispunt 5C uit de begroting te laten vallen.

Dan is er geen geld voor deze plannen en kunnen we nog eens rustig gaan nadenken over betere oplossingen, zoals de tunnel naar de Vincent van Goghweg. In de tussentijd houden de bewoners van Westerkoog het rustig. Het geld is dan niet uit het investeringsfonds verdwenen, maar we bewaren het even. Ons amendement kan heel goed in combinatie met de motie van Lokaal Zaans, mits Lokaal Zaans bereid is vooralsnog de busbrug niet te openen.