De A8-A9 staat stil

6 november 2020

De A8-A9 staat stil

Wat is er nieuw aan het A8-A9- front? Allereerst natuurlijk de verplaatsing van 2021-2022 naar 2023-2024  van de reserve van € 14,- miljoen in het investeringsfonds. Wat de SP mag de hele € 14,- miljoen voor andere doelen worden gebruikt. Want de provincie Noord-Holland komt niet uit het landschapsplan, er is extra steun van werelderfgoedexpertise nodig. Dan voel je 'm al, het landschapsplan is geen mogelijkheid om de A8-A9 alsnog aan de leggen. In de gemeenteraad van Heemskerk is men schoorvoetend akkoord gegaan met wéér een nieuwe reservering van de A8-A9, maar de raad gaat in bezwaar en beroep als het scenario de Golfbaanvariant wordt.

Bijdrage door steunfractielid Anna de Groot in het Zaans Beraad over de begroting op 5 november 2020

Maar ja, die wórdt het wel, inclusief landschapsplan. Het onderzoek door de provincie naar de verkeersmaatregelen in Krommenie en Assendelft leverde op dat slechts 20% van de bewoners de A8-A9 als oplossing zag. Dit stelde de SP, na een rondje Krommenie, al in 2015 vast. Als het vanaf nu 100% meezit, en de A8-A9 niet tussentijds afgeschoten wordt, dan gaat eind 2025 de eerste schop de grond in.

Groter is de kans dat er geen enkele schop de grond in gaat. Twee redenen om de hele € 14,- miljoen over de rand van het investeringsfonds te laten vallen. Als de weg doorgaat, hebben we nog tijd genoeg voor een nieuwe reservering. En in de tussentijd kunnen we met het geld andere dingen doen, waarvan de SP er alvast één gevonden heeft en die door u allen gewenst is. We lossen alvast met € 2,9 miljoen het begrotingstekort op.