Campagne in Zaanstad (4) - Eerlijk duurt het langst

6 maart 2022

Campagne in Zaanstad (4) - Eerlijk duurt het langst

Foto: SP / Anna de Groot

Gemak dient de mens. En zo kwam het dat de SP Zaanstad op zaterdag 5 maart 2022 voor Westzaan koos. Want in de middaguren ging Dorpscontact Westzaan in dorpshuis De Kwaker met de Zaanse lijsttrekkers in debat. En dus werd eerder in de week heel Westzaan van SP- verkiezingskranten voorzien en gingen Marilou, Rob en Anna bij de DekaMarkt met de Westzaanse mensen in gesprek.

Met het zonnetje op onze snoet was onze klus bij de DekaMarkt beslist geen straf. De mensen van Westzaan pakten over het algemeen onze flyers én onze rode potloden dankbaar aan. Omdat het bij de DekaMarkt rustig was, was er ook nog tijd een praatje te maken. Helemaal goed.

Foto: SP / Anna de Groot

We stonden er al een poosje toen de supermarktmanager naar buiten kwam. Ze meldde dat wij geen toestemming hadden gevraagd om bij de DekaMarkt mensen aan te spreken en dat wij op het eigen terrein van de Deka stonden. We zouden moeten vertrekken. Onze argumenten dat wij maar eens in de vier jaar voor korte tijd bij de Deka staan, troffen geen doel. De supermarktmanager hield voet bij stuk en dreigde met de politie. Wij vroegen haar alsnog toestemming.

We bleven nog geruime tijd bij de DekaMarkt met de Westzaanse mensen praten. Dat ging in een aangename sfeer. Geen van de mensen maakte bezwaar tegen onze aanwezigheid. En de politie is niet gekomen om ons weg te jagen.

Na anderhalf uur Deka was het tijd om op te breken en naar dorpshuis De Kwaker te gaan. Anna ging in debat met de andere Zaanse lijsttrekkers. Marilou, Rebecca en Rob zaten tussen het publiek - de aanhang van de andere politieke partijen - in de zaal. Erg opzienbarend was het debat niet. Aan de orde waren de onderwerpen die ook altijd in de gemeenteraad van Zaanstad de revue passeren. Woningen bouwen, doorstromen, de A8-A9, groen en natuur, preventief fouilleren en cameratoezicht, de 'criminele' jeugd, eenzame ouderen en islamitische scholen.

Foto: SP / Anna de Groot

Maar oeps! wat werd er vaak een loopje genomen met de waarheid! Nog het vaakst door de kandidaat van het CDA, maar ook anderen namen het niet zo nauw. Er werd krachtige taal gebezigd over onderwerpen waarop de gemeente helemaal geen invloed heeft, met de bedoeling het publiek de indruk te geven dat de gemeente de baas is. Eigenlijk denkt zo'n lijsttrekker met halve waarheden de kiezers te paaien. Zou hij nu echt niet in de gaten hebben dat hij zijn eigen graf aan het graven is, omdat hij er door de kiezers op afgerekend wordt? Eerlijk duurt toch echt het langst! Tenminste ........... zo denkt de SP erover.