Statenlid. Iets voor jou?

31 mei 2022

Statenlid. Iets voor jou?

Foto: SP / Anna de Groot

Ik ga niet zeggen dat je als statenlid het verschil kunt maken. In de eerste plaats is het - naar mijn mening - inmiddels een nietszeggend cliché, in de tweede plaats kun je het verschil niet maken. Je bént het verschil. Houd het er maar op dat je als SP-statenlid ook in Provinciale Staten van Noord-Holland bezig bent de strijd aan te gaan met de uitwassen van kapitalisme en neoliberalisme. Gewoon, omdat het móet!

En ja, het is waar dat Provinciale Staten, direct na de waterschappen, de meest onzichtbare laag in het openbaar bestuur van Nederland is. En ja, het is waar dat Provinciale Staten vreselijk impopulair is. Door het Rijk wordt de provincie als een bestuurslaag gezien waar je lastige vraagstukken kunt dumpen. Door de gemeenten wordt de provincie als een hinderpaal gezien, die al te ambitieuze plannen van gemeentebesturen een tikkie terug geeft. Kortom, als statenlid neem je besluiten die niet overal goed vallen.

Je hebt een bijzondere taak. Je zorgt ervoor dat de ruimte in de provincie Noord-Holland eerlijk verdeeld wordt. Je hebt er oog voor dat alles niet overal kan. Je zorgt ervoor dat er plek is voor bedrijvigheid, woningen én natuur. En je zorgt er vooral voor dat de natuur in de provincie niet het onderspit delft ten gunste van de economie, de bedrijvigheid, de woningbouw en ikke, ikke en de rest kan stikken! Tja, dan ben je niet altijd overal geliefd. En regelmatig hebben de statenleden van andere partijen heel andere ideeën over de volgorde van natuur, wonen, bedrijvigheid en economie. En regelmatig zul je zien dat de statenleden van andere partijen hun oor niet te luisteren hebben gelegd bij de mensen die een luisterend oor erg nodig hebben, maar altijd worden genegeerd.

Wordt de bus in jouw buurt wegbezuinigd? Komt er een grote windturbine tegenover je balkon? Word je uit je stacaravannetje verdreven? Adem je dag in dag uit de kwalijke stoffen van een fabriek in? Is er bij jou in de buurt een giftige afvalbelt? Proberen ze de natuur in jouw buurt te verpesten met een luidruchtig festival? Worden er in jouw gemeente te weinig sociale huurwoningen gebouwd? Wordt de natuur in jouw buurt ingepikt door een snelweg/ een luxe woonwijk/ tennis- en padelbanen/ een industrieterrein? Dan kom je uiteindelijk bij jouw Noord-Hollandse SP-statenfractie terecht.

Heb je interesse in de natuur, het landschap, het openbaar vervoer, de eerlijke verdeling van warmte en energie en vind je dat de belangen van het kapitaal nooit mogen winnen van de belangen van mensen, dieren en planten? Word dan statenlid voor de SP! Je kunt je kandidaatstelling sturen naar Marcel Lathouwers, de fractiemedewerker van de SP-fractie in Provinciale Staten (lathouwersm@noord-holland.nl). Hij zorgt dat jouw kandidaatstelling op de goede plaats terecht komt.

En als je het nog niet wist ............ een statenlid heeft ook veel uithoudingsvermogen en veel geduld nodig ...........