Reizen met OV en fiets moet goedkoper

11 juli 2023

Reizen met OV en fiets moet goedkoper

Foto: SP Zaanstreek / SP Zaanstreek/Anna de Groot

Alhoewel de Vervoerregio inmiddels toch wel vindt dat lopen, fiets en openbaar vervoer beter zijn dan autogebruik,  is er nog steeds de keuzevrijheid om ook de auto - elektrisch of niet - te gebruiken.

Allereerst, wat is die Vervoerregio? De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad vormen samen de Vervoerregio Amsterdam. De Vervoerregio is opdrachtgever van het openbaar vervoer per bus, tram en metro. De Vervoerregio financiert ook verbeteringen in de regionale infrastructuur voor (vracht)auto, fiets en openbaar vervoer. De Vervoerregio stimuleert het fietsgebruik. Verder zet de Vervoerregio zich in voor een verkeersveilige regio en reductie van het aantal verkeersslachtoffers. Gemeenteraadsleden van alle gemeenten zijn vertegenwoordigd in de Regioraad en nemen gezamenlijk de besluiten. De SP Zaanstad is niet vertegenwoordigd in de Regioraad, maar kan evengoed de stem luid laten horen!

Met dit allemaal in het achterhoofd is de SP steeds bezig om ervoor te zorgen dat iedere Zaankanter goedkoop kan reizen en daarin ook echte keuzevrijheid kan hebben. Voor de raadsvergadering - de laatste voor het reces - van 20 juli hebben we alvast drie wijzigingsvoorstellen ingediend. Marilou zal ze toelichten in het Zaanstad Beraad, Anna zal ze in de raadsvergadering in stemming brengen. En nu maar hopen dat de gemeenteraad van Zaanstad vierkant achter de voorstellen gaat staan, zodat de regioraadsleden de boodschap in de Regioraad kunnen brengen.