Onveilige oversteek naar DekaMarkt

5 maart 2012

Onveilige oversteek naar DekaMarkt

SP pleit voor veiligheid met stoepen, zebrapaden en verkeerslichten

Tekst en foto's: Willem Croese

WORMER - De DekaMarkt is begin december vorig jaar verhuisd van de Dorpsstraat naar de Koetserstraat. Supermarkt en klanten blij, want de winkel is groter, er is zowel een ruime fietsenstalling als parkeergelegenheid. Tot zover blijdschap, maar dan blijkt het oversteken vanuit de tegenover liggende woonwijk een crime.

Voetgangers en fietsers komen vanuit de straat 'Heffer' bij de 'Rigastraat' waar zij deze drukke tweebaansweg moeten oversteken om de 'Koetserstraat' te bereiken die parallel ligt aan de Rigastraat. Eenmaal aan de overkant moet de oversteek nog gemaakt worden op de T-kruising Koetserstraat en Papiermakerstraat.

Ook dit is een hele onderneming, want precies op het punt waar men de overzijde bereikt is een groot vierkant met daarin een kruis geschilderd op het wegdek dat aangeeft deze ruimte voor in- en uitgaande auto's vrij te houden. Bij beide oversteekplaatsen moeten voetgangers het zonder stoep doen.

Al met al gevaarlijk. Om deze verkeerssituatie te bekijken is het raadzaam dit te doen vanaf de Heffer en later de Papiermakerstraat, want daar is het beste overzicht. Het autoverkeer op de Rigastraat is voor dorpse begrippen druk. Degenen die te voet of per fiets oversteken moeten goed opletten. Wanneer de ene weghelft is overwonnen staan zij op de middenberm. Dan nog een keer goed uitkijken en wachten voordat de tweede weghelft genomen kan worden.

Eindelijk de Koetserstraat is gehaald, maar wandelaars kunnen op de hoogte van automobielbedrijf Jan Groot een stoep helemaal vergeten. Op die plek is het weer oppassen geblazen voor auto's op de weg en het terrein van de garage. De hoek Koetserstraat en Papiermakerstraat is het laatste obstakel die overwonnen moet worden om bij de DekaMarkt te komen. Hier is het helemaal een wirwar van auto's die allerlei kanten opgaan. Na het winkelbezoek weer terug naar de overkant, maar deze keer met volle boodschappentassen.

Het zou toch mooi zijn als op de oversteekplaatsen een zebrapad aangelegd wordt met verkeerslichten, zodat voetgangers en fietsers veilig naar de overkant kunnen. En een stoep waar er geen een van is voor en na beide locaties. SP-fractievoorzitter Henk Mak erkent volmondig dat de toestand verre van veilig is. Hij heeft toegezegd uit te zoeken of zebrapaden de verkeerssituatie veiliger kunnen maken dan dat het is door dit voorstel over te nemen.

Grotere kaart weergeven