4 januari 2012

Tekst: Hans Mandjes
Foto's: Theo Min

De wisseling van 31 december naar 1 januari was er weer een om nooit te vergeten. Al was Nederland land in oorlog, zo intens waren de knallen die, al vanaf 10.00 uur 's ochtends ons mooie dorp teisterden. Maar ook het illegale circuit kon er weer wat van. Al dagen voor de officiele verkoop kon je, met name 's nachts, zware ontploffingen, in Wormer, horen.

Vuurwerk

Alle scholen in Wormer, zijn in de weken voorafgaand aan de nieuwjaarsnacht, voorgelicht over het gebruik maken van vuurwerk.
Tijdens de raadsvergadering, op 20 december, is er een Vuurwerknota aangenomen die regelde dat het vuurwerk alleen nog maar op bedrijventerreinen mocht worden verkocht. Echter deze nota was al eerder aan de gemeenteraad aangeboden, maar omdat wij, als SP, deze te weinig zeggend vonden, kwamen wij met diverse aanvullingen op het gebied van voorlichting aan burgers en een opruimplicht van het afgestoken vuurwerk. Dit heeft het helaas niet gehaald, hierin stonden wij als partij alleen.

Glaswerk

Momenteel is er landelijk een discussie over het toestaan van het afsteken van vuurwerk,door particulieren, in de toekomst. Er wordt, door diverse burgemeesters, voorgesteld,het afsteken door professionals, op aangewezen plekken, te laten doen. Ook inkrimping van de tijd, waarin vuurwerk mag worden afgestoken, komt naar voren. Wij, als SP Wormerland, zouden graag een verbod voor het afsteken van vuurwerk, door particulieren, zien, hoewel wij weten dat het een onhaalbare zaak is.