Verkiezingsprogramma SP Zaanstad 2018

Democratie en bestuur

Democratie is een begrip dat gekoesterd en bewaakt moet worden. Elders in de wereld vallen vele slachtoffers die zich inzetten voor het verkrijgen van een democratische samenleving. Het zwabberende beleid van de landelijke overheid maakt dat velen zich afwenden van de politiek en de roep om een sterke leider wordt steeds meer hoorbaar. Het zit in de genen van de SP om de geluiden uit de samenleving te vertalen naar beleid en mensen te ondersteunen bij het vormgeven van de samenleving. Politici hebben de taak om de democratie levend te houden en de democratische waarden goed te verankeren.

Het huidige college gaat volledig uit van de participatiemaatschappij. Via zelfredzaamheid en 'samenredzaamheid ' moeten de mensen het zelf maar oplossen. Velen, vooral onze zwakkeren, hebben hier niet de mogelijkheid toe. Dit ‘beleid’ kan de SP absoluut niet steunen. Er moeten voorzieningen opgebouwd en omgebouwd worden, waarmee de gemeente haar zorgplicht naar behoren kan vervullen.

Met 'participatie' bedoelen de huidige bestuurders 'bezuinigen'. In onze visie is participatie, naast het op gelijkwaardige wijze deelnemen aan de samenleving, ook een aandeel hebben in de besluitvorming. Uiteraard is de gemeenteraad het hoogste besluitvormende orgaan, echter de weg naar die besluitvorming moet geplaveid worden met adviezen uit de samenleving.
De gemeente heeft een aantal adviesraden afgeschaft, onder andere de Seniorenraad en de WMO participatieraad. In plaats daarvan organiseert de gemeente stadsgesprekken, waar inwoners mee kunnen praten over het beleid. De invulling is nog erg vrijblijvend. Wij willen dat inwoners structureel de gemeenteraad adviseren. Daarnaast zou het (her)optuigen van een Jongerenraad en wijkraden ook bijdragen aan de betrokkenheid van de inwoners bij de samenleving.

Wat gaan wij doen:

• In samenwerking met scholen, elk jaar een jongerengemeenteraad instellen. Die moet deelnemers vanuit alle schooltypes bevatten. Deze deelnemers nemen in ieder geval eenmaal in het jaar een beslissing over een jongerenvoorziening. En hebben altijd het recht om de raad en het college van gevraagd en ongevraagd advies te voorzien over beleid dat jongeren raakt.
  • Door de EU worden op ondemocratische wijze maatregelen opgedrongen. Zo moet de gemeente in veel gevallen orders gunnen aan ondernemingen op grond van aanbesteding. Bedrijven moeten zich inschrijven op gemeenteopdrachten. En bij de keus met welk bedrijf men in zee gaat, is de laagste prijs meestal de doorslaggevende factor. Wij willen dat duurzaamheid veel zwaarder meetelt dan de inschrijfprijs. Bij aanbestedingen wil de SP dat er voortaan wordt gekeken naar arbeidsvoorwaarden, mensenrechten, milieueffecten en sociale effecten. Niet alleen als een onderneming hier werkzaam is, maar ook als die in andere landen opereert, wordt de situatie daar bij de beoordeling meegenomen. Het duurzaamheidscriterium moet ook gelden voor contacten die de gemeente met andere bedrijven heeft.
  • Op het ogenblik is het gebruikelijk dat veel beslissingen genomen worden achter gesloten deuren, op grond van geheime stukken. Dat is niet bepaald democratisch. De SP wil een transparant en democratisch bestuur, geen achterkamertjespolitiek. Wij streven naar tenminste een halvering van besloten vergaderingen of geheime stukken. Namen en echt vertrouwelijke zaken kunnen uit de stukken weggelakt worden, waardoor de stukken in het openbaar behandeld kunnen worden.