Bestemmingsplan Assendelft

5 september 2013

Bestemmingsplan Assendelft

Patrick ZoomermeijerDe SP-fractie kan zich op hoofdlijnen vinden in deze plannen. We vreesden een nieuw debacle als bij Krommeniedijk. Dat is het niet geworden, de ernstigste slordigheden en onduidelijkheden die nog bestonden tijdens het debat in het Zaans Beraad, zijn er gelukkig niet meer. Dit mede dankzij enige wijzigingen en amendementen.

Wel heeft de SP nog enige vragen, die in het Zaans Beraad niet beantwoord konden worden doordat de verantwoordelijk wethouder er toen niet bij kon zijn. We hopen dat de wethouder ze nu alsnog kan beantwoorden.

Zo sprak de heer Lalk zijn zorgen uit over het behoud van de natuurwaarden in de veenweiden rondom Assendelft.

Graag wil de SP een reactie hebben van de wethouder op de zorgen die de heer Lalk uitte over het Zaanse agrarisch natuurbeheer die door de regering, de provincies en natuurorganisaties als mislukt beschouwd wordt. Intensieve veeteelt veroorzaakt veel problemen zoals bijvoorbeeld te lage waterstanden en te vette grassoorten.

Hoe gaat de gemeente Zaanstad zijn boeren duurzamer laten werken? Er is landelijk beleid op het verminderen van de stikstofbelasting ('programmatische aanpak stikstof'), wordt daar hier op gehandhaafd. Dat is ook in het belang van de waterkwaliteit (minder algengroei).

Raad weer buitenspel?

Waar de SP zich overigens zorgen over maakt, net zoals bij bedrijventerreinen Zuid, is de te grote flexibiliteit wat betreft de vestiging van zware industrie. Het lijkt wel of B&W de raad buitenspel wil zetten door de ruime bevoegdheid die ze krijgen als een meerderheid van de raad instemt met dit stuk. Want ze krijgen dan de bevoegdheid om belangrijke wijzigingen aan te brengen zonder de raad daarin te betrekken.

Dit was de bijdrage van fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer in de Zaanse raadsvergadering van 5 september.