SP: pas op plaats voor ontwikkeling Provily

26 september 2013

SP: pas op plaats voor ontwikkeling Provily

Patrick ZoomermeijerDe SP was donderdagavond 26 september in de raad zeer kritisch over de zogenaamde 'herziening grondexploitatie Provily/Slibkuil'. De begroting van dit plan moest in negatieve zin worden bijgesteld omdat de ontwikkeling ervan tegenvalt door de huidige crisis, zoals de SP al ruim twee jaar terug voorspelde. Het plan voorziet in luxe dure koopwoningen maar niet in sociale woningbouw en moet miljoenen opleveren om sportvelden te verplaatsen en op te knappen.

De bijdrage in het debat van fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer:

Het college stelt nu, en ik citeer: "De aanhoudende economische crisis en stagnatie op de woningmarkt is er de oorzaak van dat de in 2011 vastgestelde grondexploitatie 'Woningbouw op de sportcomplexen Provily en Slibkuil' moet worden herzien." En stelt ook: "Dit werd in 2011 als win-win situatie voor de gemeente gezien. De afgelopen twee jaar is de woningmarkt zodanig veranderd, dat de vraag rijst of dit nog steeds een verantwoord besluit is."

Nu een ander citaat:

Hij vindt de timing voor deze grondexploitatie vreemd. De woningmarkt verkeert op dit moment in een moeilijke tijd. Men kan niet voorspellen hoe de markt zich verder zal ontwikkelen. Het risico bestaat dat men de markt met dure woningen overvoert. Hij zou het beter vinden om gefaseerd te bouwen. Volgens hem is er geen reden om nu te beginnen met bouwen op deze grond.

Bovenstaand citaat is van mijzelf, en komt uit het verslag van de raadsvergadering van 28 april 2011, tweeënhalf jaar geleden, waar de SP tegen deze woningbouwplannen stemde.

Ik ben beslist geen waarzegger, maar feit is dat de SP toen al waarschuwde tegen deze te optimistische plannen. Dit college dat de crisis continue benadrukt om bezuinigingen te rechtvaardigen, heeft dezelfde crisis niet meegenomen in haar plannen voor dit project toentertijd. Wij vonden toen al dat de markt voor koopwoningen, en dan nog vooral duurdere koopwoningen, overvoerd dreigde te worden. Immers, in dezelfde periode werden ook andere projecten met veel koopwoningen op stapel gezet, zoals Kreekrijk. Zoals de SP op de vorige raadsvergadering ook al stelde: timing is alles. En de timing voor dit project was en is nog steeds verkeerd.

Dit project is nog steeds gebaseerd op het wensdenken om 'de betere burgers' naar Zaanstad te krijgen, omdat, in de beleving van dit college, de huidige inwoners van Zaanstad niet voldoen. Vandaar dat sociale woningbouw, waar juist aantoonbaar zo'n grote behoefte aan is, in dit project weer het kind van de rekening is.

Wat de SP nu het liefste zou willen, is het hele project voorlopig on hold zetten. Nog steeds is de markt voor koopwoningen nog niet aangetrokken terwijl er een schreeuwend tekort is aan betaalbare woningen. Het zou zo maar kunnen dat de kosten uit reeds aangegane verplichtingen toch nog minder zijn dan de omvang van de risico's die de gemeente loopt bij doorgaan met de (aangepaste) plannen. Want er is geen enkele garantie dat het blijft bij het huidige tekort, integendeel.

Wij steunen dan ook het amendement van GroenLinks dat we interpreteren als het inlassen van een extra 'Go-No Go moment'.