SP steunt verkeersplan niet

5 september 2013

SP steunt verkeersplan niet

Patrick ZoomermeijerDe SP is altijd voorstander geweest van een autoluwe binnenstad. Sowieso vinden wij dat de auto niet de maat der dingen is, en dat fiets en openbaar vervoer meer kansen en meer steun moeten krijgen. Daarom brengen we bijvoorbeeld al jaren in debatten in deze raadszaal naar voren dat het doortrekken van de A8-A9 geen prioriteit heeft. Niet omdat we tegen snelwegen zijn, integendeel, maar omdat de A8-A9 een oplossing is voor een probleem dat nu kleiner is dan vroeger, en zelf weer allerlei problemen veroorzaakt. De problemen, vandaag weer in de krant, bij de 2e Coentunnel zijn daarvan een voorproefje. Het wordt ook steeds duidelijker dat het Rijk de A8-A9 niet wil.

Waarom zeg ik dit? van Coentunnel naar de binnenstad van Zaandam lijkt ver weg. Ik zeg dit, omdat voor de SP timing alles is. Voor alles is een tijd en plek. Die tijd en plek is er nu niet voor de A8-A9, omdat we het geld daarvoor in deze tijden van crisis beter anders in kunnen zetten, zoals in het vullen van een sociaal investeringsfonds.

En in het centrum van Zaandam is het nu ook niet de tijd en plek. Ik zei het al, de SP is absoluut voor een autoluw centrum. Maar is het voorgestelde verkeerscitrculatieplan nu de juiste oplossing?

Ten eerste de shopstapper. Het idee om gratis openbaar vervoer aan te bieden krijgt onze steun, maar de shopstapper is alleen gericht op vervoer van winkelend publiek binnen het centrum. Dat is te mager en maakt de toegevoegde waarde hiervan minimaal. Tegelijk kost de shopstapper op jaarbasis mogelijk ruim anderhalve ton. Bijna net zoveel als de subsidie voor De Kade die nog geen jaar geleden stop werd gezet. Daarbij gaat het college er weer eens van uit dat de helft van de kosten door het bedrijfsleven zullen worden betaald. Een nog onbewezen aanname. Het bedrijfsleven is geen oplossing voor alles! Eigenlijk is de shopstapper er voor de grote winkelketens en citymarketing, en daar gaat al veel geld naar toe.

Ten tweede de afsluiting ("selectieve afsluiting") voor autoverkeer van delen van het centrum gedurende bepaalde tijden ("venstertijden"). Dit moet gebeuren met bijvoorbeeld verzinkbare palen. Op zich ook niet verkeerd, maar er moet wel 50.000 euro aan onderhoud, jaar na jaar, voor worden betaald. Dat is bijvoorbeeld twee keer de jaarlijkse bijdrage aan de amateurorkesten. Dat is veel geld.

Dat kan toch ook gewoon met bordjes en handhaving vanuit de huidige personele bezetting bij gemeente en politie? Wantrouwen we onze burgers zo dat we er zoveel geld tegenaan willen gooien? Ook met bordjes en normale handhaving zal de situatie beheersbaar blijven. Echt.

En zonder shopstapper en zonder paaltjes houden we structureel tot zo’n 135.000 euro per jaar in eigen zak. Met alle bezuinigingen zijn er betere bestemmingen voor dat geld.

Sommige andere partijen in deze raad vragen de SP vaak om keuzes te maken. Want we zinn geen Sinterklaas. Zeer zeker niet. Daarom maakt de SP juist regelmatig keuzes. Nu ook weer. Nu even geen shopstapper, nu even geen paaltjes. Nice to haves voor ná de crisis.

Dit was de bijdrage van fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer in de Zaanse raadsvergadering van 5 september.