Onze nummer 3: Roland van Braam

29 oktober 2013

Onze nummer 3: Roland van Braam

Roland van BraamRoland van Braam (1970) woont in Oud-Zuid in Zaandam en staat nummer 3 op de kandidatenlijst voor de gemeenteraads-verkiezingen in maart volgend jaar. Roland is nu al steunfractielid en heeft zich al bewezen in het raadswerk. Roland is vakbondsman en actief in zijn wijk en in het verenigingsleven. Hij wil het als raadslid opnemen voor de mensen die de crisis niet hebben veroorzaakt.

Dit is de tekst van Roland's motivatie voor een verkiesbare plaats op de lijst tijdens de ledenvergadering op 23 oktober waar hij werd gekozen.

"In het dagelijks leven ben ik huisman en vader, getrouwd met een prachtige vrouw en vader van 2 kinderen. Ik werk in het AMC. 50% van mijn tijd doe ik administratief ondersteunende werkzaamheden en de andere 50% werk ik voor Abvakabo. Daar doe ik ondersteuning in individuele en collectieve belangenbehartiging. Kortom het opnemen en verdedigen van de rechten voor werknemers in het AMC.

"Als steunfractielid heb ik mij in de raad de afgelopen jaren ingezet op het gebied van privacy. En dit meerdere keren op de agenda van de raad gezet. Zoals misschien bij velen inmiddels bekend: het dossier vingerafdrukken in het paspoort. Dat dus iets waarmee de Zaanse SP de eerste politieke partij in Nederland was die in een gemeenteraad zijn zorgen uitsprak. En de kweestie heeft tot kamervragen geleid in de Tweede Kamer.

"Maar zo heb ik ook vragen gesteld over hoe de privacy is geregeld bij cameratoezicht, want met camera's vang je geen boeven. Ook heb ik vragen gesteld over de manier waarop de gemeente Zaanstad om gaat met de persoonsgegevens en privacy van onze burgers.

"Samen met bestuur en actieve leden aktie gevoerd met en voor de verontruste bewoners van de Havenbuurt. Die door sloop van hun woningen niet meer terug kunnen keren in hun vertrouwde wijk. We hebben de raadzaal vol gekregen met actievoerende bewoners en daarmee de aandacht gekregen voor de zaak van de bewoners. Het heeft zelfs de TV bereikt: Hart van Nederland en TV Noord-Holland hebben er aandacht aan besteed.

"Zo is de SP niet alleen landelijk maar ook lokaal nog steeds de enige partij die het opneemt voor mensen die niet de crisis hebben veroorzaakt. Met name de zwak sociaal-economische klasse in Nederland wordt geraakt door nota bene PvdA-beleid. Die zich laat gebruiken als buikspreekpop van Rutte.

"Dit zie je ook terug bij de Zaanse PvdA. De woorden zelfredzaamheid, participatie en eigen verantwoordelijk komen veelvuldig terug in de begrotingen. Kortom: inwoners van Zaanstad zoek het zelf maar uit.

"Uiteraard spreken wij als SP daar onze zorgen over uit en wij zouden andere keuzes naken. Wij zouden niet voor een A8/A9 kiezen, of voor dure parkeerverwijs-systemen aanschaffen, dure bewijzeringsborden, dure camera's en niet kiezen voor uitbreiding van het aantal handhavers.

"Wij kiezen voor mensen en dus voor sociale huurwoningen, buurthuizen en goede voorzieningen in de WMO. Wij zeggen niet tegen onze inwoners: zoek het maar uit, maar wij willen samen met ze aan de slag."