SP deelt mening Cordaan over bezuiniging huishoudelijke hulp: 'rek is eruit'

19 november 2013

SP deelt mening Cordaan over bezuiniging huishoudelijke hulp: 'rek is eruit'

Sonja van ElmptDe SP-fractie heeft vragen gesteld aan het
college over de zorgelijke boodschsp van Cordaan, dat zegt de huishoudelijke hulp in Zaanstad niet meer te kunnen uitvoeren voor het door de gemeente gehanteerde uurtarief. Volgens Cordaan is 'de rek eruit' met alle bezuinigingen op de huishoudelijke hulp en dat vind de SP ook!

Vorige week stond in Dagblad Zaanstreek dat de zorginstelling Cordaan niet mee doet aan de aanbesteding voor huishoudelijke hulp in Zaanstad en dat ongeveer honderd medewerkers, die nu nog werk verrichten bij circa zeshonderd cliënten, hun baan dreigen te verliezen in 2014.

De gemeente Zaanstad verlaagt de tarieven voor hulp bij het huishouden tot onder het niveau van 2012. Daarom heeft Cordaan geen aanbieding gedaan bij de aanbesteding voor deze dienstverlening in Zaanstad. Zo voorkomen zij dat de huidige verliezen bij de uitvoering van de hulp bij het huishouden in Zaanstad verder toenemen. Uit oogpunt van bedrijfsvoering vindt Cordaan onverantwoord mee te dingen. Ze zouden dan moeten inleveren op kwaliteit en ze willen dat terecht niet.

Historische vergissing

Bestuursvoorzitter Eelco Damen zei over de huidige ontwikkelingen in een persbericht: "Wij kunnen echt niet meer onder de kostprijs werken. Die rek is eruitl Gemeenten moeten stoppen met de voortdurende prijsdruk. Dat gaat ten koste van kwaliteit én ten koste van de toch al minimale honorering van medewerkers". Eerder dit jaar noemde hij de korting op hulp bij het huishouden "een historische vergissing".

Omdat deze ontwikkelingen ons als SP zorgen baren, omdat dit honderd banen bedreigd en 600 cliënten raakt en omdat de het huidige contract met Cordaan binnenkort verloopt, hebben wij deze dringende vragen aan het college.

Vragen aan college

1. Deelt het college de mening van de SP en Cordaan dat de rek eruit is bij de huishoudelijke hulp?
  2. Wat is de reden dat de gemeente de tarieven voor huishoudelijke hulp in 2014 heeft verlaagd, zelfs tot onder het tarief van twee jaar geleden, terwijl de regering onlangs besloot minder te bezuinigen op de huishoudelijke hulp en het college de uitgaven al denkt te sturen via de sociale wijkteams?
  3. Hoe denkt het college dat bij de door de gemeente bepaalde tarieven de huidige arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden van medewerkers en de kwaliteit van de dienstverkening aan de cliënten kunnen worden gewaarborgd?
  4. Wat doet de gemeente om de huidige medewerkers van Cordaan in Zaanstad hun baan te laten behouden?