SPeerpunten SP belicht: buurthuizen

22 januari 2014

SPeerpunten SP belicht: buurthuizen

Volgens het college moeten buurthuizen het allemaal rooien zonder financiële steun van de gemeente. Maar dat is een illusie, de buurthuizen staat het water aan de lippen. Ze zijn een belangrijke pijler in elke wijk. De vrijwilligers kunnen veel zelf en moeten daar ook de ruimte voor krijgen, maar enige financiële steun bij het beheer en de huur blijft nodig. Daar moet de gemeente voor verantwoordelijk blijven en dat hoeft helemaal niet veel te kosten. De SP heeft zij aan zij gestaan met de buurthuizen in nood, niet alleen in woorden maar ook in daden!

Wij zien dat er ter bevordering van de sociale samenhang in de wijken een behoefte is aan laagdrempelige openbare voorzieningen in de directe woonomgeving. Daar kunnen bewoners elkaar ontmoeten en/ of deelnemen aan activiteiten die zij zelf organiseren of die anderen aanbieden.

Dat buurtcentra - al dan niet zelfstandig, en liefst in elke wijk - in het versterken van de sociale samenhang een grote rol kunnen spelen. Dat kan als ontmoetingsplek voor verschillende groepen, bijvoorbeeld ouderen die er jongeren leren kennen en andersom.

In de wijken is er ook behoefte is aan ruimte voor startende maatschappelijke initiatieven en aan faciliteiten ter ontplooiing van de talenten van buurtbewoners.

We zien dat vooral vergrijzende wijken behoefte hebben aan ruimte.

De onlosmakende maatschappelijke activiteiten moeten ook toegankelijk en betaalbaar zijn voor alle burgers.

Wat als het buurthuis niet meer bestaat?

Buurthuizen hebben gemiddeld tussen de 1000 en 1200 bezoekers. Een deel van hen komt in verenigingsverband en mogelijk vindt die vereniging een ander onderkomen.
Hoewel de ruimtes die de buurhuizen bieden, niet altijd op een andere manier gemakkelijk in Zaanstad te vinden zijn. Hooguit in het bejaardenhuis, en dat is met de afbraak in de zorg ook steeds moeilijker.

Voor de kleinere cursussen van de particulieren is nog wel ruimte te vinden, zij het ook in beperkte mate en wat er zeker gaat ontbreken bij het wegvallen van de buurthuizen is het wegvallen van de buurthuismissie

Ontmoeting belangrijk

In de buurthuizen ontmoet men anderen, die wellenswaar voor een andere activiteit komen, maar waar je toch even een praatje mee kan maken of een kop koffie kan drinken. En dat verhoogt de sociale samenhang in het dorp.

Daarnaast ontstaan tijdens het ontmoeten nieuwe ideeën en zo ontstaan nieuwe activiteiten, in de buurthuizen of elders in de samenleving. Mooi gezegd: Het ontmoeten in de buurthuizen werkt mee aan het vormen van een hechtere samenleving.

Met het wegvallen van de buurthuizen ontstaat er voor verenigingen een gebrek aan ruimte voor hun (jaarlijkse) bijeenkomsten.

Voor particuliere docenten valt het huren van een ruimte met entourage weg, hetgeen nadelig is voor de aantrekkelijkheid van hun cursussen. Voor organisaties valt een aantrekkelijke ruimte op wijkniveau weg en daarmee hun wijkgebondenheid.
En voor de wijkbewoners vervalt de mogelijkheid elkaar te ontmoeten en in een ongedwongen,
niet commerciële sfeer tot gezamenlijke activiteiten te komen.

Wat kan er allemaal in een buurthuis plaatsvinden?

Er kan heel veel gedaan worden in buurthuizen. Denk aan de volgende dingen: muziek, zang, dans en creatieve lessen, zang, yoga en gymnastiek voor ouderen. Schaken en bridgen, talencursussen, fotografiecursussen, kunstgeschiedenis leren en bloemschikken. Ook algemene jaarvergaderingen voor verenigingen, tentoonstellingen, beurzen en kookclubs.
En andere activiteiten kunnen ook zijn het organiseren van een kerstfeest, paasbrunch, circusworkshop, PC lessen, onderhandelingen om Beter Nederlands Spreken, bingo en een eetcafé.

Het is te veel om op te noemen, maar zo heeft u een aardig beeld van wat er allemaal kan.

Regelmatige huurders kunnen zijn de Gemeente, de GGD, Veilig Verkeer Nederland, Rotary clubs, hospices, wandelverenigingen, EHBO, thuiszorg, Raad van Kinderbescherming, visvereniging, gymnastiekverenigingen, ouderenverenigingen, salsa dansscholen.

Verder lezen?