Cultuur voor iedereen en overal

29 juni 2014

Cultuur voor iedereen en overal

Nora SwagermanHet is toch wel jammer dat er zo’n zwabberend beleid wordt gevoerd. Vorig jaar presenteerde de wethouder een cultuurnota. Daarin werden forse bezuinigingen aangekondigd. In november heeft de raad alle zeilen bij moeten zetten om de bezuinigingen op cultuur te verzachten en nu is er weer een voorstel om de bezuinigingen op cultuur te verzachten. En straks als de provincie allerlei bijdragen voor cultuureducatie gaat stoppen? Moeten we dan weer andere pleisters plakken?

Bijdrage over het onderwerp cultuur van raadslid Nora Swagerman op donderdag 26 juni in het debat over de 'kaderbrief' (kadernota)

Het is toch triest dat regeren niet meer vooruit zien is en dat er op geen enkele manier meer, stabiel beleid geformuleerd kan worden.

Voor de SP is cultuur meer dan kunst met een grote K of een kleine K. Cultuur is iets menselijk, onze hele samenleving is cultuur, wij maken cultuur, wij maken samen cultuur. Cultuur is bij uitstek het middel om mensen te binden. Of je nu groen, geel of oranje bent, jong of oud cultuur is ons bindmiddel.

Wethouder wij roepen u op om de 3 ton die u vrijgemaakt heeft te besteden aan projecten die in de eerste plaats gericht zijn op het samen maken, of het samen beleven van cultuur.

Uw doelstelling: een gevarieerde culturele infrastructuur zouden wij graag waarheid zien worden. Wij stellen voor dat u plannen ontwikkelt waar samenbinding en cultuur hand in hand gaan:

• Projecten waar jong en oud samen werken aan kunstprojecten
  • Projecten waar kunstenaars ouderen prikkelen hun creatieve vermogen te behouden.
  • Projecten waar kunstenaars samen met bewoners hun buurt verfraaien

Maar een gevarieerde infra structuur betekent ook een aanbod dat als een net over heel Zaanstad ligt. En niet alleen geconcentreerd wordt in Zaandam.

Kortom wethouder wij vragen u om op een vernieuwende wijze naar het aanbod van cultuur te kijken en een creatieve invulling te geven aan de vrij gemaakte gelden. En deze gelden niet alleen te gebruiken voor het vullen van gaten.

Meer lezen?