Parteon daagt bewoners Durghorst voor rechter - sociale doelstellingen in prullenbak

30 juli 2014

Patrick ZoomermeijerGisteren, 29 juli, gingen ik en Anna de Groot namens de SP samen met de bewoners van de Durghorst naar de rechtbank in Haarlem. Woningcorporatie Parteon, eigenaar van het voormalige verzorgingshuis Durghorst in Krommenie, had de bewoners persoonlijk voor de rechter gedaagd. En legde een claim neer bij antikraakbureau Camelot, dat zij niet voortvarend genoeg de bewoners eruit heeft gezet. Van de sociale doelstellingen van de Parteon bleef weinig overeind, zo bleek in de rechtszaal!

Door Patrick Zoomermeijer, fractievoorzitter

De advocaten van Parteon en Camelot, die in tandem optrokken tegen de bewoners, gingen er vol in. En pleegden zelfs in mijn ogen karaktermoord op Inge Dahmes, woordvoerder namens de bewoners. Gelukkig hield Inge zich kranig, en werd ze daarin gesteund doopr andere gedaagde bewoners, buurtbewoners en ons. Er waren in totaal zo'n 15 mensen uit Krommenie bij.

Advocaat meester Visser (junior) trad op namens de bewoners. Hij gaf aan dat door gewekte verwachtingen en de hoge, niet altijd goed verantwoorde kosten voor gebruik van de woonruimte, feitelijk sprake was van huur. En dus het huurrecht en dus ook huurbescherming van toepassing is. Parteon gaf daarop meteen aan dat als de rechter uiteindelijk dit zo zou besluiten, dat dit dan voor rekening van Camerlot was.

Meester Visser gaf ook terecht aan het geen fair play te vinden dat terwijl de bewoners al een zaak hadden aangespannen, Parteon nu deze zaak was begonnen om druk op te voeren. Ook nog eens in een andere rechtbank en tijdens de vakantie van meester Visser senior, om hun kansen kennelijk te vergroten.

Parteon gaf onder andere aan dat ze niet langer konden wachten omdat de aannemer het pand van het Leger des Heils aan de Westzijde snel wilde beginnen te renoveren (de clienten van het Leger moeten dan tijdelijk naar de Durghorst).

Meester Visser betwistte de urgentie, die mede is ingegeven omdat de aannemer anders mogelijk zijn BTW-teruggave dreigt mis te lopen. Een puur financiele kwestie dus.

Dat geld boven mensen gaat bleek ook uit de opmerking dat de Durghorst als enige tijdelijke locatie geschikt was, omdat het goedkoper is dan de vele alternatieve locaties, in het algemeen er te weinig subsidie is voor de opvang van de clienten van het Leger, waardoor mogelijkheden beperkt zijn. Dat is dus een gevolg van bezuinigingen en overheidsbeleid.

De rol van de overheid, specifiek de gemeente Zaanstad, bleek ook uit de door alle partijen genoemde overleggen over de ontruiming van (dit deel van) de Durghorst in februari en mei, tussen Parteon, het Leger en... de gemeente Zaanstad!

Oftewel: de gemeente is partij geweest in dit verhaal, heeft mede besloten tot deze oplossing voor het Leger en is dus verantwoordeijk voor de dreigende uitzetting van de huidige bewoiners van de Durghorst!

En dit terwijl de verantwoordelijk wethouder op onze vragen over de Durghorst nog glashard beweerde dat 'de gemeente geen partij is' en dit slechts aan het Leger en Parteon was!

Toen de wethouder dat zei in de raadszaal, en gisteren tijdens de zaak in de rechtszaal, bleek op verschillende manieren geld boven mensen te gaan en wordt de menselijke maat uit het oog verloren.

Maar wat wil je ook met deze harde strijd om de schaarse betaalbare woningen door het falende woningbouwbeleid in Den Haag en in Zaanstad...

De uitspraak van de rechter in deze zaak, waarin slechts naar de juridische aspecten wordt gekeken en niet naar achterliggende probleem of menselijke waarden, volgt binnen twee weken.