Bewoners Durghorst slachtoffer elite-rechtspraak

14 augustus 2014

Bewoners Durghorst slachtoffer elite-rechtspraak

Evert HartogGisteravond een treurige bijeenkomst bij de Durghorst. De bewoners, studenten, maar ook enkele mensen die klem zijn komen te zitten en huisvestingsproblemen hebben, worden op 26 augustus op straat gezet. Parteon de eigenaar van het pand heeft de bewoners voor de rechter gedaagd, ze allen persoonlijk gedagvaard. Zelfs bewoners die al zijn vertrokken, zijn gedagvaard.

Door Evert Hartog, raadslid

Dat was een bewuste keus van Parteon omdat de kosten van hoger beroep op die manier veel hoger zijn dan bij 1 gezamenlijke dagvaarding, met als gevolg een kleinere kans dat de bewoners in hoger beroep gaan.

Antikraak bewoners mogen alleen als antikraak worden aangemerkt als ze geen huur betalen, maar alleen kosten voor gas licht en water en servicekosten. In de Durghorst betaalde de bewoners naast deze kosten 70 euro extra per maand zodat, aldus hun advocaat, formeel niet van een antikraa- overeenkomst kan worden gesproken maar de bewoners moeten worden beschouwd als gewone huurders met huurbescherming. De wet is daar duidelijk over.

De rechter in Haarlem, een "vakantierechter", een plaatsvervanger, met weinig inhoudelijke kennis op dit gebied, heeft het bezwaar terzijde gelegd en de kant van Parteon gekozen door hun argument te gebruiken dat de 70 euro kosten waren voor nutsvoorzieningen. Deze kosten heeft de corporatie echter ook als er niemand woont. Volgens de advocaat moet het als huur worden beschouwd.

De rechtbank in Haarlem, een elite rechtbank, waarvan bekent is dat die bij dergelijke zaken meestal partij kiest voor de sterkere partij, was het daar dus niet mee eens. De bewoners zijn er in geluisd en staan straks op straat om plaats te maken voor daklozen van het leger des heils.

De bewoners zijn vanaf volgende week zelf dakloos. Een hoger beroep heeft helaas geen zin omdat de ontruiming voor het hoger beroep al heeft plaatsgevonden. Het heeft nog wel zin om een schadevergoeding af te dwingen, maar door de nieuwe wetgeving van VVD-staatssecretaris Teeven zijn de kosten daarvan te hoog voor de bewoners. De elite creƫert zo haar eigen recht...

Meer lezen?