Raad moet meer invloed krijgen op HVC

12 september 2014

Raad moet meer invloed krijgen op HVC

Evert HartogDe huisvuilcentrale HVC is met een duidelijke visie opgezet, maar in de loop der tijd is de constructie, met toetredingen van veel gemeenten en waterschappen, soms in een gemeenschappelijke regeling, soms rechtstreeks, zonder organisatorische visie verder gegroeid. Daardoor is de organisatie ondoorzichtig geworden, heeft de directeur te veel macht naar zich toe moeten trekken en hebben de commissarissen meer bevoegdheden dan bij een standaard BV. Dat holt het democratisch gehalte bij belangrijke bedrijfsbeslissingen uit. Dit is voor de SP niet wenselijk.

Door Evert Hartog, raadslid

De SP onderschrijft de conclusies van het rapport, en stelt voor het rapport te gebruiken als aanleiding voor het ontwikkelen van een nieuwe lange termijn visie. Dit is hard nodig omdat de risico's groter worden, de aangesloten aandeelhouders, waaronder Zaanstad met een indirect belang van ruim 9 %, garant staan voor een groot bedrag, en bij het huidige HVC nog maar 45 % van de omzet uit de verwerking van afval uit de aangesloten gemeenten bestaat.

Het heeft ons verbaast dat er na de toetreding van Zaanstad tot AIJZ geen stappen zijn ondernomen om de ballotageovereenkomst aan te passen. Het college zegt nu toe dat de intentie om de financiƫle afspraken binnen de ballotage overeenkomst aan te scherpen wordt gedeeld.

Het verbaast ons ook dat de directeur ruim boven de Balkenende norm verdiend.

Het rapport meldt dat sturing en controle bijna niet mogelijk zijn. Dat is een ernstige conclusie.

Hoewel het college de meeste aanbevelingen overneemt maken we ons zorgen over de te volgen koers. Uit de beantwoording van onze vragen en uit de bestuurlijke reactie kunnen wij niet concluderen dat er actief naar de gewenste verandering wordt gestreefd. Voorts merken wij op dat er een fout staat bij het aandelenpercentage van Zaanstad. Dat is niet 18,15%, dat is het percentage van de GR AIJZ, maar de helft daarvan. Slordig!

Het college zegt toe dat er na de inwerkingtreding van de nieuwe wet gemeenschappelijke regelingen opnieuw gekeken zal worden naar de huidige gr. Deze wet is op 8 juli jl. door de eerste kamer aangenomen.

Het verbaast ons ook dat de risico's verbonden aan HVC, niet zijn opgenomen in de weerstandsparagraaf. We gaan er van uit dat dit bij de komende begroting wordt aangepast.

Tot slot kan ik u mededelen dat de SP het advies van de rekenkamer om het college de opdracht te geven met een kaderstellende notitie te komen over HVC en AIJZ overneemt. De nieuwe wet op GR (gemeenschappelijke regelingen) is aangenomen dus wij hopen die notitie snel op de agenda te zien. Wij stellen voor daar ook een lange termijn visie in op te nemen over de vormgeving van onze deelneming aan het samenwerkingsverband, die leidt tot een transparantere organisatiestructuur, met een betere democratische verantwoording.

Meer lezen?