Fractievoorzitter op Radio 1 over DIDF en Poelenburcht

21 oktober 2014

Fractievoorzitter op Radio 1 over DIDF en Poelenburcht

Patrick ZoomermeijerRob Oudkerk praatte maandag 20 oktober op radio 1  over de uitsluiting van DIDF uit buurtcentrum Poelenburcht. Hiermee werd deze kwestie landelijk nieuws. In het programma "1 op straat" kwamen onder andere SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer, Erwin Stam, voorzitter Bewonersbedrijf (buurthuis) en de Murat Sekercan namens de Turkse Arbeidersvereniging DIDF aan het woord.

Van de site van Radio 1:

Zaandam. De Turkse arbeidersvereniging DIDF is boos. Ze voelen zich belemmerd in hun vrijheid van meningsuiting, nadat zij zaterdag na een demonstratie tegen de islamitische Staat uit het buurthuis zijn gezet. De beheerder besloot in te grijpen, omdat er ook leuzen zouden zijn geroepen tegen de Turkse president Erdogan. Volgens hem passen politieke uitingen niet in een dergelijk ontmoetingscentrum. Hier komt bij dat de locatie is gevestigd in een wijk waar veel Turken wonen met allemaal andere meningen. De demonstranten zeggen dat het buurtcentrum is gezwicht voor bedreigingen van andere Turkse groeperingen in het buurthuis: zij zouden geen enkele kritiek op Erdogan accepteren. De spanningen van het Midden-Oosten slaan over naar migrantengroepen in Nederland en zijn dus ook in de Zaanse wijk poelenburg voelbaar. Is het goed dat de beheerder van buurthuis De Poelenburcht er voor zorgt dat buitenlandse conflicten niet worden uitgevochten in onze buurthuizen en wijken? Of moet hij staan voor vrijheid van meningsuiting, en niet zwichten voor bedreigingen?