Succesvolle flyeracties tegen antikraakbureaus

21 december 2014

Succesvolle flyeracties tegen antikraakbureaus

Vrijdag en zaterdag stond de SP Zaanstreek in Krommenie en Zaandam op straat om te flyeren tegen zogenaamde 'antikraakbureaus'. Door deze bureaus komen vaak jonge mensen die woonruimte zoeken in de problemen. Antikraakbureaus zoeken de randen van de wet op en maken zich schuldig aan machtsmisbruik, ongeoorloofde incasso’s, intimidatie, privacyschending, huisvredebreuk en schenden de Europese rechten van de mens. We hebben in totaal 900 folders verspreid.

Foto: Arno Zuijdam / www.zaanstreek.sp.nl

Anna spreekt mensen aan over de praktijken van antikraakbureaus

Door Arno Zuijdam, coördinator antikraakcampagne

Vrijdag 19 december 2014 stonden in Krommenie naast het gebouw de Durghorst en voor de Dekamarkt flyers uit te delen. Een groep van 5 vrijwilligers van de SP Zaanstreek en antikraak-slachtoffers vertelden het winkelend publiek de feiten en overhandigden de folder met daarin de verwijzing naar www.stophuurwetmisbruik.nl.

Dit werd positief ontvangen en toegejuicht, niet alleen door het winkelend publiek. Ook door diverse winkeliers, die toestonden dat er namens de slachtoffers van antikraakbureau Camelot (en opdractgever Parteon) in gebouw de Durghorst, werd geflyerd in hun winkels. Ook kwamen er oudere mensen voorbij die aangaven vroeger voor linkse politiek actie te hebben gevoerd. Tussen 13:00 uur en 14:30 uur werden er ruim 350 flyers uitgedeeld.

Zaterdag 20 december was er ook weer een actiegroep paraat, maar dit keer om 13:00 uur op de Gedempte Gracht in Zaandam. Hier liep het nog harder, want een groep van SP-vrijwilligers uit de actieve ledengroep, het bestuur en de raad, deelde in minder dan een uur nog eens een kleine 500 folders uit aan het winkelend publiek.

Hierdoor werden er in in amper 2,5 uur tijd ruim 500 flyers uitgedeeld: zo’n 900 stuks in twee dagen. En dus velen gewaarschuwd voor de praktijken van de antikraak bureaus. Een extra compliment aan Leontien, Vincent en Alie. De eerste 2 waren beide dagen actief en gedreven aanwezig en Alie wist deze zaterdag zeker de helft van de flyers voor deze dag eigenhandig uit te delen. Hierbij het grootste deel rechtstreeks in de handen van de doelgroep, jongvolwassenen.

Tussendoor ving iemand van ons ook nog even op dat in de Durghorst antikraakbureau Camelot niet meer welkom is. De appartementen krijgen een nieuwe bestemming. Daar zijn we zeer blij mee!

Deze actie was verdeeld over een aantal dagen tot het einde van het jaar maar zo’n succes dat 2 korte middagen genoeg waren om bijna alle 1000 flyers uit te delen. Natuurlijk zeer grote dank aan de vrijwilligers die deze actie mogelijk hebben gemaakt. Bedankt vrijwilligers, namens vele potentiële en eerdere slachtoffers van antikraakwonen!

Meer lezen?